Cieľom je dať sem nové a čerstvé skúsenosti s ladenými zvodmi na tento malý, šikovný motor. Neviem ani, kde začať, lebo je toho dosť a mnoho veci to ovplyvňuje. V každom prípade, niektorí viete, že som mal ladený výfuk na zakázku od AMA Modra, ktorý bol a stále aj je krásny výrobok z nereze, špičkové zvary (takmer ako stroj), pekná práca a rýchla dodávka (auto som nemal po dobu max 48h). Zadanie chalanom v Modre bolo jednoduché: nie príliš hlasný výfuk, japan style, zachovať katalyzátor, vyrobiť nerezový stredový tlmič a zachovať v koncovom tlmiči možnosť legálne prejsť emisnú kontrolu (vďaka obmedzenému prúdeniu kyslíka, t.j. nie príliš veľkej diery v koncovom tlmiči).
Výsledok, pre osvieženie pamäte:
![Obrázok](http://lh4.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8n2srqjBI/AAAAAAAAB1o/Wj6RCrQZJgA/IMG_3532.jpg?imgmax=512)
Keďže moje znalosti a praktické skúsenosti s výfukmi v tej dobe neboli bohvieaké, a nepoznal som iných majstrov (Mistr JaFer), nemal som ako vedieť, že chalani na objem 1332 cc predimenzovali hrúbku potrubia 50mm, pretože bohato by stačilo 46-48mm, ani že koncový tlmič má pomerne jednoduchú koncepciu a svojím vnútorným priemerom je kapacitne vhodný skôr pre dvojlitre a podobne. Napriek týmto relatívne zánovným poznatkom musím povedať, že zvuk po vypečení systému (cca 2-3tis. km) bol naozaj decentný a nie príliš hlučný. Avšak vďaka mierne predimenzovanému potrubiu a koncovému tlmiču bol vo vnútri auta viac dunivý zvuk/hluk, než by sa na 1.3ku patrilo. Pri všetkej súčasnej kritike musím povedať, že auto bolo aj tak veľmi dobre spravené oproti "vytuneným" autám mladých chlapcov, ktorí sa mi napr. doma preháňajú pod oknami na vozoch typu Fiesta 1.1, Fabia 1.2 s tučnými klackami od "popredných tunerských" výrobcov. To dunenie a pseudošportový hluk s absolútnym neúčinkom na ťah a výfukový systém je dosť smiešne a aj napriek miernemu súčasnému sklamaniu (pochopíte neskôr) som rád, že som to mal a stále mám lepšie než tieto "superšporty".
Ďalšia osobná skúsenosť na Civicu EG9 VTi 160ps hovorí tiež o tom, že dobre si zvážte, kto vám čo rozpráva o priemeroch výfukového potrubia. Zverte auto jednoznačne odborníkom a bavte sa o tom vždy s viacerými. Odstránenie katalyzátora, nové zvody (ktorých je pre Hondy na výber habadej, pre 4EFE takmer žiadne), športová koncovka a piechodné potrubia spravili z tohto auta závodného netvora. Je to zážitok, na ktorý sa nezabúda. Napriek tomu, 60 mm široké potrubia "zdunili" hluk v interiéri aj v exteriéri a mierne to kazilo radosť z jazdy a športového výkonu auta, lebo sme vedeli, že "dá sa to auto spraviť aj lepšie". V súčasnosti sa maká na 50 až 54mm potrubí, ktoré zvuk zbrutálni, prietok plynov vylepší a odstráni neželaný hluk točiacich sa výfukových plynov v predimenzovaných trubkách. Zvýši to pohodlie najmä pri bežnej prevádzke auta.
No ale naspäť ku Corolle E11. Za mnohé odborné rady sa chcem poďakovať Jančimu, alias JaFerovi, ktorého 8 ročné skúsenosti s výrobou výfukových systémov si snáď budete môcť vypočuť na ďalšom zraze. JA + Aspire sme totiž k milému JaFerovi priniesli dva kusy EE111, jednu v Linea Terra a druhú v STD výbave, obe v rovnakej farbe a motorizácii. Na mojej, samozrejme, sa robili "iba" zvody typu 4-2-1 a náhrada za katalyzátor v podobe inoxovej rúry. V súčasnosti som auto ešte bez katalyzátoru nevyskúšal, ale keď bude čas, vymením to a podám report. Aspire si dal spraviť komplet systém. Tu sú fotky:
Moje auto kedysi s originálnymi zvodmi (dosť chabé výrobné riešenie, keďže výplach valcov sa príšerne ovplyvňoval, viď foto zvodov):
![Obrázok](http://lh5.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8ntz_KcsI/AAAAAAAAB1I/gGAWkZe4Agk/zvody_jafer_08_2008%20003.jpg?imgmax=512)
Náhrada za katalyzátor s prírubami:
![Obrázok](http://lh4.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8n3_GR9oI/AAAAAAAAB1w/f4pTA1YTEUc/zvody_jafer_08_2008%20001.jpg?imgmax=512)
Moje nové zvody:
![Obrázok](http://lh6.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8n8Afau7I/AAAAAAAAB2A/5RbwbIZ1-cA/zvody_jafer_08_2008%20007.jpg?imgmax=512)
![Obrázok](http://lh3.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8n62Hwv3I/AAAAAAAAB14/RSpOXnaVfK8/zvody_jafer_08_2008%20006.jpg?imgmax=512)
No a tu sa dostávam k zvyšku.... S JaFerom som sa videl v máji a počas augusta asi 3x a vždy sme sa dosť dlho bavili o výfukoch a naposledy sme rozoberali aj prácu chalanov z Modry. Je jasné, že majú za sebou kopec dobrých projektov, ale "priekopnícky" prvá ladená E11 1.4ka teda u nich nedopadla až tak slávne. Dôvod? Už spomínané predimenzované trubky, stredový tlmič (dnes to trochu ľutujem...) a predimenzovaný koncový tlmič. Prečo to všetko píšem? Nuž preto, lebo sme mali perfektnú možnosť s Aspirem porovnať dve rovnaké autá, vyladené dvomi ľuďmi. Musím skloniť hlavu pred JaFerom, že jeho robota je špičková. Nemá možno tak dokonalé zvary ako AMA, trvá mu to dlhšie (pretože nepracuje vo veľkých priestoroch s 3 hydraulickými zdvihákmi a tímom ľudí), ale výsledok je úžasný. Non-stop som mal chuť sa voziť v "tej druhej" Corolle, pretože má prekrásny zvuk (nie zrovna ako motorky závodné, ale oveľa krajší, ostrejší, stredy a výšky sú oveľa výraznejšie, má to grády) a zároveň je to decentné.
Rozdiely? Aspire má zvody identické ako ja, pridaný bol pletenec (aj u mňa), tiež si ponechal katalyzátor (bez možnosti vyňatia), AVŠAK: nemá stredový tlmič, ale rezonátor, potrubie bolo vzhľadom na potreby zvodov 4-2-1 vyladené do hrúbky 48mm a koncový tlmič je menší, primeraný výkonu, objemu, toku plynov, a má zložitejšiu konštrukciu. Výsledok? Ideálna hluková hladina v kabíne, príjemný, a veľmi návykový závodný zvuk, ktorý nie je vôbec hlučný, ale proste úžasný...
Aspire a jeho E11:
![Obrázok](http://lh5.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8oNORVEvI/AAAAAAAAB2w/BDEGGT0aC9o/juro_E11_vyfuk%20001.jpg?imgmax=512)
![Obrázok](http://lh5.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8oICwttuI/AAAAAAAAB2g/mvK1L5YTY60/juro_E11_vyfuk%20004.jpg?imgmax=512)
![Obrázok](http://lh6.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8oKgxwvdI/AAAAAAAAB2o/13IDEhZR1C4/juro_E11_vyfuk%20005.jpg?imgmax=512)
Sušenie vyzrážanej vody
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Obrázok](http://lh3.ggpht.com/andrej.stukovsky/SK8oCtaxe9I/AAAAAAAAB2Q/hWB1knD9UUk/juro_E11_vyfuk%20002.jpg?imgmax=512)
No a Výkon?
Mnohí sa asi pýtate, že aký bol teda ten tajomný výsledok týchto úprav? Ak si pamätáte, mnoho sa tu teoretizovalo, ale ako vidíte, priekopnícke lastovičky v SR sa podujali na testovanie motoru 4EFE a jeho limitov. Vhodné je pripomenúť, že ani jeden nemáme ešte upravené nasávanie, lebo nie je čas a nechávame si dostatok priestoru na kvalifikované prerábky, úvahy, nech to stojí za to. Zvody? Áno, pomohlo to, autá idú (nielen subjektívne, ale myslím že aj objektívne) lepšie do otáčok, aj moje auto jemne zmenilo zvuk, trochu stíchlo, viac nepokojne bruní
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No a Ktoré auto je lepšie?
Nuž objektívne: zvuk má lepší Aspire, víťaz storočia, kvalita spracovania je 1:1, subjektívne sme mali obidvaja pocit, že moje auto značne lepšie ťahalo už od spodku a to som si všimol aj cestou domov, že zvody spravili svoje. V horných otáčkach sa obe autá správali rovnako, moja vytrénovaná zverenkyňa nerobila hanbu
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Čo ďalej?
nuž čakám na rezonátor a už sa teším na vyhodenie "zlého" a "bakaného" stredového tlmiča, vymontovanie katalyzátoru a ... potom som zvedavý.