Strana 1 z 1

Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Štvrtok, 30. Júla 2015, 10:14
od používateľa Thomas
Čaute, rád by som sa s Vami podelil o skúsenosť s výmenou sviečok pri motore 4zz-fe, konkrétne Corolla E12.

Pre tento motor sú v ponuke v podstate dva základné typy sviečok:
Denso K16R-U11
NGK BKR5EYA-11
rôzne značky typu Bosch, Febi a podobne ani neuvázdam, aj keď sú určite tiež použiteľné (LPG/CNG varianty sviečok tiež neuvádzam).

Problém nastal keď som chcel vymeniť pôvodné horeuvedené Denso za také isté. Denso totiž nahradilo viacero typov sviečok jedným výrobkom čo je aj tento prípad a uvádza použitie typu K16TT. Nejako som sa nad tým nezamýšlal a kúpil, však predsa výrobca takého mena musí vedieť čo robí, aj keď pri troche logiky to stojí za zamyslenie, ako je možné nahradiť viacero konštrukcií sviečky jednou..

Po výmene za staré značne použité som čakal oživenie auta, ale bol som veľmi nemilo prekvapený. Motor bol pri nižšich otáčkach o dosť hlučnejší, a pri pokuse auto dostať do obmedzovača bol vôbec problém sa tam dostať. Hovorím si dobre, asi som niečo zanedbal pri montáži, všetko som ešte raz prekontroloval, ešte raz sa previezol. Výsledok rovnaký. Vytiahnem sviečku, voľným okom porovnám zo starou a hneď mi to bolo jasné. Nerozumiem ako môže niekto uvádzať ako priamu náhradu tak rozdielnu konštrukciu ako je pôvodná. Myslím že z foto je to jasné aj laikovi kde je asi problém.

pôvodné Denso(K16R-U11), v strede nové NGK(BKR5EYA-11), vpravo Denso(K16TT)
Obrázok

Po tomto zistení a najazdení asi 30-50km som namontoval staré sviečky a nakoľko som v tom čase použil v Celice sviečky Brisk a bol som spokojný, nakoľko boli v akcii skoro zadarmo tak som ich použil aj tu. Konkrétne sa jedná o typ Brisk DR14ZC. Je to trošku odlišná konštrukcia, rozpisovať to tu nebudem, všetko je na nete. Jej použitie sa odporúča pri aj "racing" aplikáciach a jej životnosť je udávaná na max 20.000km. S nimi som v podstate spokojný ako aj v turbe tak aj tu. Motor ožil hlavne vo vyššich otáčkach, tak isto sa skultúrnil jeho chod. (v Celice som ich menil za skoro nové Denso iridium) Tu je však problém trošku so životnosťou, v Celice som cítil ich opotrebenie po cca po 5000km, v Corolle asi po 10.000km.
Týžden do zadu som kúpil a namontoval do Corollky NGK BKR5EYA-11 a som spokojný, rozdiel oproti unaveným Briskom je hlavne v tom že motor stíchol a očakávam že minimálne na 2-3 roky mám pokoj.

Takže záver je asi taký, že pokiaľ sa použije to čo predpisuje výrobca tak je to ok. V tomto prípade odporúčam jednoznačne NGK BKR5EYA-11 (stoja rádovo jednotky eur), prípadne pre niekoho kto si rád skúša vyššie otáčky často a nevadí mu častejšia výmena a trochu vyššia cena tak kludne BRISK Premium DR14ZC.
-(v niektorých internetových predajniach som našiel v ponuke aj pôvodné Denso, zrejme sa jedná buď o dopredaj alebo zabudli ponuku stiahnuť, dostupnosť som nezisťoval)
-(týmto nehovorím že k16TT je zlá sviečka ale pre tento motor je maximálne nevhodná až nepoužiteľná)

Snáď to niekoho zaujalo a niekomu možno aj pomohlo 8)

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Štvrtok, 30. Júla 2015, 23:19
od používateľa AndyGTP
dost dobre si to zhrnul kamo, velmi cenna referencia a skusenost. Sam som z toho stale prekvapeny a v podstate sklamany z Densa, ze si treba davat pozor na taketo veci. Ale co uz, je to globalna sracka ako mnohe dalsie veci, tak uz sa asi ani "nemozeme" cudovat.

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Piatok, 31. Júla 2015, 09:56
od používateľa tofak
Som zvedavy co najdem namontovane v Corolle( 4ZZ-FE ,2000 ), lebo sa mi zda dost hlucha vo vyssich otackach,
zajtra vymenim a poreferujem.

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Nedeľa, 2. Augusta 2015, 20:55
od používateľa sonnicek
Tak toto ma zarazilo musim pozrieť čo tam ja mám, ale na 100 percent som si istý ze je to denso TT pohladam niekde bloky aby som vedel presne oznacenie ale ja som snimi nikdy problem nemal ani auto mi neskapalo ani nejslo horsie do otacok vsetko v norme po vymene, jedine co ma napada bolo ze si dostal vratene kusy kedy sa vratilo niečo ine do krabice vsetky oznacenia sedeli? neviem ci som nebral K20TT skusim to pohladat

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Utorok, 4. Augusta 2015, 10:33
od používateľa tofak
Takze po vymene sviecok ( boli tam take iste NGK ) , len odtrh mali 1,3mm cize 0,2 uz bolo odpalene som si vsimol:

-startuje ako predtym
-tah v nizkych otackach ( 4 pr.st. 50km/h) ostal po starom, ale co je hlavne zrazu zacala lepsie tahat uz od 3500 ot/min. a vydrzi jej to po 6000 , cize tym sa zjemnil ten kopancek pri 4000.

celkovo spokojnost.

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Utorok, 4. Augusta 2015, 16:08
od používateľa Thomas
Andy díky, a je to tak ako vravíš ..

Sonnicek, určite sa jednalo o nové sviečky, a určite sa jednalo o ten daný typ. Však aj na foto vidno že keramika je ako nová ;-)
Ani mne to neskapalo, ani nič iné..len rozdiel bol naozaj čo sa týkalo výkonu v hornej polovicy otáčok. Veľa ludí mi hovorí že som precitlivený čo sa týka áut, ale toto bol naozaj markantý rozdiel. Však ich pozri(označenie máš priamo na sviečke, bloky nehladaj ;-) ), poprípade vymeň a uvidíš sám, za tých pár eur to stojí ;-)
V podstate presne tak ako napísal Tofak, a u neho to bol rozdiel len nové za staré.

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Streda, 5. Augusta 2015, 13:52
od používateľa tofak
Teraz ma napadlo, tie stare ocistit, priklepnut odtrh na 1,1mm a porovnat....
komu by sa to chcelo :D

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Piatok, 7. Augusta 2015, 16:06
od používateľa sonnicek
budem mat teraz výmenu oleja a zoberiem NGK-čka tak ti poviem že ako, odkedy mam 4agečko moc na corolle do horných otáčok nelietam, iridiovky davať nebudem nech sa mi nezapečú mením pri 2 výmene oleja po 30t km. Nechám sa prekvapiť ;-)

Re: Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť

Napísané: Sobota, 12. Septembra 2015, 10:33
od používateľa Merkuri
Sviečky aby sa nezapiekli treba závity natriet grafitovou vazelínou. Lepšie sviečky sú trojbodové čo v pohode vydržia 200 000km bez priklepávania elektrod či sú na plyn alebo benzín. Zapečené sviečky sa najlepšie povolia keď a zhodí hlava a zmrazí sa v tekutom dusíku na - 196C. sviečka sa jedine odtrhne vtedy ked je vyrobená z vadného kovu čo vidieť po ulomení.