Zapaľovacie sviečky 4ZZ-FE - skúsenosť
Napísané: Štvrtok, 30. Júla 2015, 10:14
Čaute, rád by som sa s Vami podelil o skúsenosť s výmenou sviečok pri motore 4zz-fe, konkrétne Corolla E12.
Pre tento motor sú v ponuke v podstate dva základné typy sviečok:
Denso K16R-U11
NGK BKR5EYA-11
rôzne značky typu Bosch, Febi a podobne ani neuvázdam, aj keď sú určite tiež použiteľné (LPG/CNG varianty sviečok tiež neuvádzam).
Problém nastal keď som chcel vymeniť pôvodné horeuvedené Denso za také isté. Denso totiž nahradilo viacero typov sviečok jedným výrobkom čo je aj tento prípad a uvádza použitie typu K16TT. Nejako som sa nad tým nezamýšlal a kúpil, však predsa výrobca takého mena musí vedieť čo robí, aj keď pri troche logiky to stojí za zamyslenie, ako je možné nahradiť viacero konštrukcií sviečky jednou..
Po výmene za staré značne použité som čakal oživenie auta, ale bol som veľmi nemilo prekvapený. Motor bol pri nižšich otáčkach o dosť hlučnejší, a pri pokuse auto dostať do obmedzovača bol vôbec problém sa tam dostať. Hovorím si dobre, asi som niečo zanedbal pri montáži, všetko som ešte raz prekontroloval, ešte raz sa previezol. Výsledok rovnaký. Vytiahnem sviečku, voľným okom porovnám zo starou a hneď mi to bolo jasné. Nerozumiem ako môže niekto uvádzať ako priamu náhradu tak rozdielnu konštrukciu ako je pôvodná. Myslím že z foto je to jasné aj laikovi kde je asi problém.
pôvodné Denso(K16R-U11), v strede nové NGK(BKR5EYA-11), vpravo Denso(K16TT)
Po tomto zistení a najazdení asi 30-50km som namontoval staré sviečky a nakoľko som v tom čase použil v Celice sviečky Brisk a bol som spokojný, nakoľko boli v akcii skoro zadarmo tak som ich použil aj tu. Konkrétne sa jedná o typ Brisk DR14ZC. Je to trošku odlišná konštrukcia, rozpisovať to tu nebudem, všetko je na nete. Jej použitie sa odporúča pri aj "racing" aplikáciach a jej životnosť je udávaná na max 20.000km. S nimi som v podstate spokojný ako aj v turbe tak aj tu. Motor ožil hlavne vo vyššich otáčkach, tak isto sa skultúrnil jeho chod. (v Celice som ich menil za skoro nové Denso iridium) Tu je však problém trošku so životnosťou, v Celice som cítil ich opotrebenie po cca po 5000km, v Corolle asi po 10.000km.
Týžden do zadu som kúpil a namontoval do Corollky NGK BKR5EYA-11 a som spokojný, rozdiel oproti unaveným Briskom je hlavne v tom že motor stíchol a očakávam že minimálne na 2-3 roky mám pokoj.
Takže záver je asi taký, že pokiaľ sa použije to čo predpisuje výrobca tak je to ok. V tomto prípade odporúčam jednoznačne NGK BKR5EYA-11 (stoja rádovo jednotky eur), prípadne pre niekoho kto si rád skúša vyššie otáčky často a nevadí mu častejšia výmena a trochu vyššia cena tak kludne BRISK Premium DR14ZC.
-(v niektorých internetových predajniach som našiel v ponuke aj pôvodné Denso, zrejme sa jedná buď o dopredaj alebo zabudli ponuku stiahnuť, dostupnosť som nezisťoval)
-(týmto nehovorím že k16TT je zlá sviečka ale pre tento motor je maximálne nevhodná až nepoužiteľná)
Snáď to niekoho zaujalo a niekomu možno aj pomohlo
Pre tento motor sú v ponuke v podstate dva základné typy sviečok:
Denso K16R-U11
NGK BKR5EYA-11
rôzne značky typu Bosch, Febi a podobne ani neuvázdam, aj keď sú určite tiež použiteľné (LPG/CNG varianty sviečok tiež neuvádzam).
Problém nastal keď som chcel vymeniť pôvodné horeuvedené Denso za také isté. Denso totiž nahradilo viacero typov sviečok jedným výrobkom čo je aj tento prípad a uvádza použitie typu K16TT. Nejako som sa nad tým nezamýšlal a kúpil, však predsa výrobca takého mena musí vedieť čo robí, aj keď pri troche logiky to stojí za zamyslenie, ako je možné nahradiť viacero konštrukcií sviečky jednou..
Po výmene za staré značne použité som čakal oživenie auta, ale bol som veľmi nemilo prekvapený. Motor bol pri nižšich otáčkach o dosť hlučnejší, a pri pokuse auto dostať do obmedzovača bol vôbec problém sa tam dostať. Hovorím si dobre, asi som niečo zanedbal pri montáži, všetko som ešte raz prekontroloval, ešte raz sa previezol. Výsledok rovnaký. Vytiahnem sviečku, voľným okom porovnám zo starou a hneď mi to bolo jasné. Nerozumiem ako môže niekto uvádzať ako priamu náhradu tak rozdielnu konštrukciu ako je pôvodná. Myslím že z foto je to jasné aj laikovi kde je asi problém.
pôvodné Denso(K16R-U11), v strede nové NGK(BKR5EYA-11), vpravo Denso(K16TT)
Po tomto zistení a najazdení asi 30-50km som namontoval staré sviečky a nakoľko som v tom čase použil v Celice sviečky Brisk a bol som spokojný, nakoľko boli v akcii skoro zadarmo tak som ich použil aj tu. Konkrétne sa jedná o typ Brisk DR14ZC. Je to trošku odlišná konštrukcia, rozpisovať to tu nebudem, všetko je na nete. Jej použitie sa odporúča pri aj "racing" aplikáciach a jej životnosť je udávaná na max 20.000km. S nimi som v podstate spokojný ako aj v turbe tak aj tu. Motor ožil hlavne vo vyššich otáčkach, tak isto sa skultúrnil jeho chod. (v Celice som ich menil za skoro nové Denso iridium) Tu je však problém trošku so životnosťou, v Celice som cítil ich opotrebenie po cca po 5000km, v Corolle asi po 10.000km.
Týžden do zadu som kúpil a namontoval do Corollky NGK BKR5EYA-11 a som spokojný, rozdiel oproti unaveným Briskom je hlavne v tom že motor stíchol a očakávam že minimálne na 2-3 roky mám pokoj.
Takže záver je asi taký, že pokiaľ sa použije to čo predpisuje výrobca tak je to ok. V tomto prípade odporúčam jednoznačne NGK BKR5EYA-11 (stoja rádovo jednotky eur), prípadne pre niekoho kto si rád skúša vyššie otáčky často a nevadí mu častejšia výmena a trochu vyššia cena tak kludne BRISK Premium DR14ZC.
-(v niektorých internetových predajniach som našiel v ponuke aj pôvodné Denso, zrejme sa jedná buď o dopredaj alebo zabudli ponuku stiahnuť, dostupnosť som nezisťoval)
-(týmto nehovorím že k16TT je zlá sviečka ale pre tento motor je maximálne nevhodná až nepoužiteľná)
Snáď to niekoho zaujalo a niekomu možno aj pomohlo