Strana 1 z 1

Správne použitie štartovacích káblov a test káblov

Napísané: Nedeľa, 3. Novembra 2013, 18:07
od používateľa AndyGTP
Na toto som narazil a povazoval som to za mimoriadne uzitocne, najma ta cast o teste jednotlivych kablov (aby ste si dali pozor na tie sracky z hypermarketov), ale aj zopakovanie spravneho postupu ich zapojenia.

http://www.auto.cz/startovaci-kabely-zr ... ouzi-77518

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.

To proto, že kovovými částmi karoserie či motoru testovaného vozidla vede záporný pól (-). Když bychom připojili kladný pól (+) jako první na nabitou baterii, stačí jedno nešikovné škrtnutí druhou koncovkou o vozidlo a začnou lítat jiskry. Zkrat může poškodit citlivou elektroniku vozidla. Vybitá baterka však žádný velký zkrat neudělá.

2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.

Když už jsou připojeny oba konce kabelu (+), je nebezpečí zažehnáno. Zkrat o kostru nehrozí. Také už nehrozí, že si škrtneme oběma kabely o sebe – jeden máme připojený, na druhý jdeme teď.

3. Druhý (černý či modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.

To proto, že teď ještě neuzavíráme obvod, nedojde proto k jiskření. Z baterie mohou unikat plyny (vodík), které by teoreticky mohly od jiskry vzplanout.

4. Druhý konec modrého či černého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.

Teď to bude jiskřit. Proto nepřipojujeme na baterii, ale na nějaké dobře ukostřené místo v motorovém prostoru, nejlépe na blok motoru. Zmenšíme tím i přechodové odpory, které normálně musí proud mezi akumulátorem a startérem překonat.