Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné zmesi
Napísané: Streda, 28. Augusta 2013, 13:20
Kedze na ceskom fore sa rozbehla zaujimava diskusia a na tomto fore ma dvaja ludia nezavisle od seba poziadali, aby som o tom nieco napisal, otvaram tuto temu. Davam to schvalne sem, do referencii, lebo to nechcem davat do ponuky produktov, nakolko sa tu urcite odvinie slusna debata.
Najprv zacnem asi tym, ze preco som sa vlastne rozhodol pre EVANS Coolants ja osobne. Pred mozno uz 2 rokmi sme s Liborom nieco riesili a na AE86 som mal dost problemy s prehrievanim, tokom kvapaliny a niekolko krat som pri slusnej jazde zazil aj tzv. after-boil (zovretie kvapaliny po odstaveni motora vdaka velkej tepelnej zotrvacnosti bloku motora). Moj problem s AE86 som ciastocne vyriesil novym chladicom (tymto pozdravujem Ryousukeho - chladic je stale u mna ) a vycistenim chladiacich kanalikov, ale stale to nebolo ono. Po prechode na manualne ovladanie ventilatora elektrickym spinacom (odstranili sme totiz vrtulu, ktora berie vykon) sa obcas stalo, ze niekto zabudol zapnut spinac, alebo to skrz problemy s elektrikou nefungovalo dobre. Ale kedze som na aute velmi nejazdil, Liborove odporucanie o EVANSe som stale odkladal. Az pred vyse rokom som sa tym zacal realne zaoberat a konecne som si nasiel dostatok casu, aby som si pozrel stranku vyrobcu, resp. jeho europskej centraly v Anglicku.
No a tam som uplne, ale uplne pochopil, ze to je presne to, co mi chybalo a co som hladal: pomocna barlicka pre upravovane tepelne elektrarne typu 4AGE, ktore su navyse v zle zrepasovanom motore (moj stary 4AGE) este potrebnejsie. Na zaklade niekolkych primarnych funkcii a principov fungovania som pochopil, ze prave EVANS riesi niekolko mojich problemov. Dostanem sa k tomu postupne.
Nasledne som sa rozhodol vycestovat do Walesu, naplanoval si stretnutie, u vyrobcu ma srdecne privitali, vyziadal som si skolenie a dohodli sme sa na urcitych podmienkach dovozu do SR. Zaciatkom roka 2013 sme doviezli prve kvapaliny. Spociatku som pre NipponCars ziskal zastupenie pre SR, ČR aj Maďarsko, ale cesky trh nam bol "nasilne" odobraty na prelome februara/marca tohto roka nasim konkurentom, ktory sa paralelne dohodol s vyrobcom a ponukol vacsie distribucne kapacity a odbery, ktore si my nemozeme dovolit. Dost ma to sklamalo, lebo sme do toho v tej dobe investovali dost energie, ale to je uz ina historia. Aspon som vam trochu nacrtol, co ma k tomu viedlo a posnazim sa vysvetlit, ze nejde o nejake marketingove sracky a blaboly z WS teleshoppingu.
Este pred tym, nez prejdem k samotnym vlastnostiam a principom fungovania, rad by som podotkol (vid ceske forum), ze nie kazdy ma tak pozitivny pristup k svojmu autu, aby to do neho nalial, pripadne nie kazdy si to moze dovolit. Stale bude vela ludi, ktori jednoducho auto povazuju za obycajny spotrebny material, otroka, ktory maka a ked jedneho dna zarve, tak si obstaraju noveho. Existuje niekolko objektivnych pricin a typov aplikacii, kde je EVANS Coolants nevyhnutnou podmienkou na prezitie vykonneho, upravovaneho alebo od vyroby problematickeho motora. Ako vsak argumentoval Kubrt na ceskom fore, je nesmierne takze presvedcit niekoho, komu zanovne alebo niekolkorocne moderne auto sluzi bez problemov a jazdi na tom aute normalne. Tam sa dostavame k tomu, ze nie kazdy si kupuje auto ako maznacika, o ktoreho sa bude s laskou starat 10 a viac rokov. To uz necham na vasom posudeni, kazdy mate vlastny rozum, rozpocet a viete si zvazit vsetky pre a proti. Moderne auta su dimenzovane tak, aby problemy s chladenim nemali. Na druhej strane, az roky uzivatelskych skusenosti, podcenenej alebo nedajboze zanedbanej udrzby preveria metody znizovania vyrobnych nakladov a inzinierskej zdatnosti kazdeho automobilu.
Zakladne informacie:
Stranka vyrobcu (UK): http://www.evanscoolants.co.uk/
Stranka vyrobcu (US): http://www.evanscooling.com/
Nasa stranka v slovencine: http://www.evanscoolants.sk/ (niektore drobnosti este nie su prelozene)
Nieco z historie v slovencine: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _evans.pdf
Pracovny postup pre vymenu: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... postup.pdf
Porovnanie jednotlivych druhov kvapalin EVANS: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _Evans.pdf
Zakladne principy:
Strucny zoznam (info v SJ aj tu: http://www.evanscoolants.sk/power-cool- ... -cars.html):
- EVANS nikdy nezovrie
- chrani pred prehrievanim
- zabranuje vyvretiu po odstaveni motora (tepelna zotrvacnost)
- je dozivotna, meni sa len raz
- je ekologicka a netoxicka
- chrani pred mrazom az do -40°C (potom stuhne, ale nie expanzivnym sposobom ako voda na lad)
- bod varu ma az 180°C co prevysuje aj najhorucejsie prevadzkove miesta chladiaceho systemu v motore
- zabranuje korozii, oxidacii a tvorbe vodneho kamena
- nevytvara tlak v systeme (az o 75% nizsi tlak nez pri beznej zmesi)
- chrani tak sucasti motora, hadice, spoje, tesnenia, vodne cerpadlo, chladic
- nevytvara tzv. kavitaciu na vlozkach valcov a lopatkach vodnej pumpy
- optimalizuje vykon auta (zabranuje predcasnym detonaciam pri prehrievani)
Klasicke zmesi a klasicka udrzba
Klasicke chladiace zmesi su zlozene z destilovanej vody a nemrznucej prisady, tzv. anti-freeze, ktore obsahuju etylen-glykol a inhibitory korozie. Inhibitory (pohlcovace) korozie su latky, ktore brzdia oxidacno-redukcne reakcie v chladiacej sustave (voda sluzi ako elektrolyt) a udrzuju volne sedimenty a necistoty v pohybe tak, aby sa neusadzali. Ich zivotnost je vsak obmedzena, preto vyrobcovia klasickych zmesi typu G11 (modrozelena, 2 roky interval vymeny) alebo G12 (cervena, 3 roky) a inych (fialova G12+, az do 4-5 rokov) musia stanovit maximalny interval vymeny. Viac informacii o chemickych vlastnostiach a obmedzeniach vody (v SJ): http://www.evanscoolants.sk/chemical-li ... water.html
V tom by problem nebol, ale ak pridete do servisu, v 99% pripadov vam vypustia len chladic, ktory obsahuje asi tak 50-80% objemu celej kvapaliny v systeme, cize dochadza k nedokonalej obnove kvapaliny, nehovoriac o rokmi pribudajucich necistotach a rokmi degradujucich komponentoch v sustave. Co je horsie, v mnohych servisoch sa kvapaliny nemenia vobec a aj po servisnom ukone (vymena chladica, pumpy, rozvodov, "GO" motora...), kde sa na XY hodin dostane vzduch k vode v nadobe, sa naleju do sustavy tie iste patoky so slovami, sak to malo este peknu ruzovu farbu. Ano, peknu ruzovu, ale len v pripade 3 rocneho volkswagenu, ale zamysleli ste sa niekedy, ake auto kupit z druhej ruky? Co takto 5-10 rocne vozidlo, ktorych len tu na fore je neurekom? Nehovoriac o znacnej komunite ludi s autami z 80. a 90. rokov 20. storocia... Veci, ktore tu na margo udrzby uvadzam, nie su vyplodom mojej paranoidnej predstavivosti, ale realna spatna vazba z niekolkych servisov (aj znackovych) a mechanikov. Z logickych dovodov to ale nemozem verejne blizsie specifikovat.
Moja osobna "zelena" filozofia a nazor na udrzbu
Takze pokusil som sa vyvratit niektore myty o "dobrom stave" a "pravidelnej udrzbe" vacsiny vozoveho parku nad 5 rokov. Samozrejme, 10 rocne auto, ktore nemalo menenu, alebo mozno iba raz menenu kvapalinu, urcite bude frcat aj dalej, az kym sa nerozpadne. Ale potom sa nebavme o tom, ze vydrzia tolko, ako napr. udrziavana E9 z 1987 a podobne, alebo si polozme otazku, ako asi vyzera blok motora zvnutra (chladiace kanaliky), ako efektivne chladi chladic, ako ochotne sa tocia zanesene lopatky vodneho cerpadla a podobne... Ti, ktori mate za sebou rozoberanie aspon 1 stareho auta, alebo ste uz servisovali nejake starsie auto, urcite viete, o com hovorim. Je to len o tom, ze dovtedy sa chodi s krcahom po vodu kym sa ucho neodtrhne. Ak ma niekto taky pristup k autu, vela stastia. Ale lutujem dalsieho majitela, lebo v nasom chudobnom regione 10 rocne auta zacinaju druhy zivot a nejdu do srotu. Dostavam sa tym aj k tomu, ze nas zivot by mal byt o trvale udrzatelnej spotrebe a ekologii. Menit auto kazde tri roky a nasilu udrziavat bezbrehu spotrebu automobilov a predimenzovane vyrobne kapacity automobiliek je podla mna nonsens. To iste plati o vytvarani a likvidacii tak toxickych odpadov, ako je aj pouzita stara chladiaca zmes. Za zivot auta su to pri spravnej udrzbe az desiatky litrov odpadu.... Je mi jasne, ze niekomu je to jedno, ale mne nie.
Vyhodou EVANS Coolants je z hladiska ekologie to, ze sa vymeni len raz (preco vydrzi az tolko si vysvetlime nizsie). Pri starostlivej konverzii (s preplachom systemu) sa docieli menej ako 3% podiel vody v systeme, co zabezpeci dlhovekost kvapaliny. Aktualne su REALNE skusenosti cca 20 rokov pouzivania TEJ ISTEJ kvapaliny v autach (osobnych aj nakladnych) pri zachovani tych istych deklarovanych fabrickych vlastnosti. Vdaka tomu su pravom povazovane za DOZIVOTNE.
Etylen-glykol vs. Propylen-glykol vs. Evans
Dalsim faktom je, ze etylen-glykol sa v nemrznucich zmesiach vyskytuje len a len kvoli tomu, ze je lacny. Ovela lacnejsi, nez propylen-glykol. Uvadzam to preto, lebo mnoho patracov po internete urcite vysnori vselijake porovnania etylenglykolu a propylenglykolu s vodou. EVANS Coolants maju proprietarne zlozenie, tj patentom chranene, a jedine co vieme z roznych zdrojov, ze ich zakladnou zlozkou je Propylen-glykol alebo zmes syntetickych diolov s aditivami. PG ma s etylenglykolom velmi podobne vlastnosti, rozdiel je v toxicite EG a nezavadnosti PG, ako aj v spominanej cene. Na otazku, ci nemoze clovek eliminovat vodu uplne a jazdit iba na cistu nemrznucu zmes, tj cisty EG s inhibitormi, je odpoved NIE. Ziaden vyrobca to neodporuca a dobre vie preco. Je to extremne agresivna zmes a MUSI sa riedit vodou, pripadne niektori vyrobcovia (najma na motorky) vyrabaju uz vopred namiesane zmesi, ktore sa len dolievaju. V autosegmente su znamejsie skor koncentraty, ktore sa riedia zhruba 50:50 s destilovanou vodou, vdaka comu vydrzia do -35°C priblizne. Rypalkovia na zahranicnych forach argumentuju tym, ze voda ma lepsiu tepelnu vodivost nez glykoly. Ano, ma, ale je to vytrhnute z kontextu spalovacieho motora a plati to len do 100°C. Akonahle prekroci hranicu kvapalneho a plynneho skupenstva jej schopnost odvadzat teplo (vo forme pary) klesa na ubohe 3%! Vsetky glykoly su tak ovela EFEKTIVNEJSIE v chladeni.
EVANS vs. voda+EG
Hlavnou slabinou tradicnej zmesi vody a EG je prave voda. Jej bod varu je pri atmosferickom tlaku 100°C (50% EG a 50% voda vrie pri 103°C), ale pri beznej prevadzke v chladiacej sustave pod tlakom (XY bar/psi na viecku chladica) sa zvysi bod varu chladiacej zmesi obsahujucej vodu na cca 110 az 115°C, co je vsak bezna pracovna teplota bloku motora v jeho najhorucejsich bodoch (tzv. hot spots). Ak abstrahujeme od starych aut, kde nie je tlakom umelo zvysovany bod varu, tak v pripade modernych aut tak ci tak dochadza pri tychto teplotach k lokalnemu vreniu vody, ktora sa meni na paru a zabranuje efektivnemu chladeniu. Tieto veci samozrejme bezne na vystupe z chladiaceho systemu bloku motora (teplotne cidlo) vobec nevidite. V mnohych modernych autach ani teplota vody nie je na budikoch zobrazena. Poznamka pre diskuterov: toto lokalne prehrievanie plati najma u aut, kde sa snazime o maximalizaciu vykonu, teda prisunu paliva a vzduchu, tj vybusnej zmesi. NAJMA pri ladenych motoroch a vykonnych aplikaciach (aj seriove vykonne motory) dochadza k predcasnym detonaciam, ktore negativne ovplyvnuju vykon motora. Viac info o fyzikalnych vlastnostiach a obmedzeniach vody v systeme najdete tu (v SJ): http://www.evanscoolants.sk/physical-li ... water.html
Vyssia prevadzkova teplota kvapaliny?
V niektorych zdrojoch sa docitate az prehnane "panicke" reakcie na fakt, ze EVANS Coolants mozu mierne zvysit v niektorych pripadoch prevadzkovu teplotu kvapaliny v chladiacom okruhu. Ide vsak opat o neznalost problematiky a vytrhnutie z kontextu. Je to sposobene tym, ze efektivnejsie odvadzaju teplo a motor mate ovela ROVNOMERNEJSIE chladeny, ako v pripade tradicnej zmesi. U vody + EG je problem s nerovnomerne horucimi "hot-spotmi" v blizkosti spalovacej komory a "chladne" sa tvariacou kvapalinou na vonkajsom okruhu chladenia, tj pri cidle teploty, v chladici alebo v hadiciach. U EVANS Coolants moze dojst k par stupnovemu rozdielu (uvadzaju zhruba 3-7° pri niektorych autach), ktore vsak na beznom analogovom teplomeri v kabine nezbadate, za to vam rucim (vlastna skusenost). Lenze v konecnom dosledku byvaju velmi casto motory praveze "chladnejsie" v porovnani s beznou zmesou. Pri nakladnych vozidlach sa dokonca robia specialne upravy, kde je na zaklade vyskumu dokazane, ze vyssia teplota v bloku motora zabezpecuje spolahlivejsiu prevadzku a montuju sa do tychto nakladiakov specialne termostaty, ktore sa NESKOR otvaraju (napr. pri 96°C) a rocna uspora paliva na zohrievani motora a spinani ventilatorov atd. predstavuje az 4-8%, co je pre autodopravcov velmi zaujimave cislo.
Zakladne produkty a ich pouzitie:
Auto Cool = moderne produkcne auta po roku vyroby 2000 (napr. Avensis diesel)
Power Cool (etiketa pre auto) = Power Sports (byvaly Power Cool s etiketou pre moto) = cervena kvapalina pre vykonne motory, motorky, auta, tuning, motorsport atd (ST202, 2ZZGE, 4AGE atd)
Classic Cool = zelena kvapalina pre klasicke auta od zhruba 1945 do 1990-2000
Vintage Cool = fialova kvapalina pre veterany do druhej svetovej vojny zhruba
Prep Fluid = číry preplach, pre vsetky typy vozidiel je rovnaky, len moze mat niekedy rozne etikety, aby sa to lepsie predavalo v roznych segmentoch (veterany, sport, moderne)
DOPLNENE
Miesatelnost produktov (s vodou, utesnovacimi produktami, vzajomne):
Vsetky druhy kvapalin EVANS coolants sa daju vzajomne miesat. Su dobre miesatelne s vodou, ale vyrobca, samozrejme, odporuca, aby obsah vody v systeme bol < 3%, co sa da zmerat aj refraktomerom. Takze v pripade nehody, netesnosti atd. mozete doliat cokolvek, prvorada bude zachrana motora. Takisto som dostal raz otazku ohladne roznych utesnovacich produktov (radiator sealant) a technicky veduci z UK ma uistil, ze Evans bol testovany s vacsinou znamych znaciek a so vsetkymi fungoval dobre, takze sealanty by nemali znehodnocovat kvapalinu. Obcas sa vyskytne aj otazka na preplach Evansu (Prep Fluid) a miesatelnost so samotnou kvapalinou. Tu tiez nie je ziaden problem, lebo Prep Fluid by mal mat zhruba na 70% rovnake zlozenie ako kvapaliny Evans, len neobsahuje spominane aditiva, ma ciru farbu a jeho funkcia je skor pohltit vodu a uvolnene pevne castice hrdze a vodneho kamena.
detailnejsie tu: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _Evans.pdf
Najprv zacnem asi tym, ze preco som sa vlastne rozhodol pre EVANS Coolants ja osobne. Pred mozno uz 2 rokmi sme s Liborom nieco riesili a na AE86 som mal dost problemy s prehrievanim, tokom kvapaliny a niekolko krat som pri slusnej jazde zazil aj tzv. after-boil (zovretie kvapaliny po odstaveni motora vdaka velkej tepelnej zotrvacnosti bloku motora). Moj problem s AE86 som ciastocne vyriesil novym chladicom (tymto pozdravujem Ryousukeho - chladic je stale u mna ) a vycistenim chladiacich kanalikov, ale stale to nebolo ono. Po prechode na manualne ovladanie ventilatora elektrickym spinacom (odstranili sme totiz vrtulu, ktora berie vykon) sa obcas stalo, ze niekto zabudol zapnut spinac, alebo to skrz problemy s elektrikou nefungovalo dobre. Ale kedze som na aute velmi nejazdil, Liborove odporucanie o EVANSe som stale odkladal. Az pred vyse rokom som sa tym zacal realne zaoberat a konecne som si nasiel dostatok casu, aby som si pozrel stranku vyrobcu, resp. jeho europskej centraly v Anglicku.
No a tam som uplne, ale uplne pochopil, ze to je presne to, co mi chybalo a co som hladal: pomocna barlicka pre upravovane tepelne elektrarne typu 4AGE, ktore su navyse v zle zrepasovanom motore (moj stary 4AGE) este potrebnejsie. Na zaklade niekolkych primarnych funkcii a principov fungovania som pochopil, ze prave EVANS riesi niekolko mojich problemov. Dostanem sa k tomu postupne.
Nasledne som sa rozhodol vycestovat do Walesu, naplanoval si stretnutie, u vyrobcu ma srdecne privitali, vyziadal som si skolenie a dohodli sme sa na urcitych podmienkach dovozu do SR. Zaciatkom roka 2013 sme doviezli prve kvapaliny. Spociatku som pre NipponCars ziskal zastupenie pre SR, ČR aj Maďarsko, ale cesky trh nam bol "nasilne" odobraty na prelome februara/marca tohto roka nasim konkurentom, ktory sa paralelne dohodol s vyrobcom a ponukol vacsie distribucne kapacity a odbery, ktore si my nemozeme dovolit. Dost ma to sklamalo, lebo sme do toho v tej dobe investovali dost energie, ale to je uz ina historia. Aspon som vam trochu nacrtol, co ma k tomu viedlo a posnazim sa vysvetlit, ze nejde o nejake marketingove sracky a blaboly z WS teleshoppingu.
Este pred tym, nez prejdem k samotnym vlastnostiam a principom fungovania, rad by som podotkol (vid ceske forum), ze nie kazdy ma tak pozitivny pristup k svojmu autu, aby to do neho nalial, pripadne nie kazdy si to moze dovolit. Stale bude vela ludi, ktori jednoducho auto povazuju za obycajny spotrebny material, otroka, ktory maka a ked jedneho dna zarve, tak si obstaraju noveho. Existuje niekolko objektivnych pricin a typov aplikacii, kde je EVANS Coolants nevyhnutnou podmienkou na prezitie vykonneho, upravovaneho alebo od vyroby problematickeho motora. Ako vsak argumentoval Kubrt na ceskom fore, je nesmierne takze presvedcit niekoho, komu zanovne alebo niekolkorocne moderne auto sluzi bez problemov a jazdi na tom aute normalne. Tam sa dostavame k tomu, ze nie kazdy si kupuje auto ako maznacika, o ktoreho sa bude s laskou starat 10 a viac rokov. To uz necham na vasom posudeni, kazdy mate vlastny rozum, rozpocet a viete si zvazit vsetky pre a proti. Moderne auta su dimenzovane tak, aby problemy s chladenim nemali. Na druhej strane, az roky uzivatelskych skusenosti, podcenenej alebo nedajboze zanedbanej udrzby preveria metody znizovania vyrobnych nakladov a inzinierskej zdatnosti kazdeho automobilu.
Zakladne informacie:
Stranka vyrobcu (UK): http://www.evanscoolants.co.uk/
Stranka vyrobcu (US): http://www.evanscooling.com/
Nasa stranka v slovencine: http://www.evanscoolants.sk/ (niektore drobnosti este nie su prelozene)
Nieco z historie v slovencine: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _evans.pdf
Pracovny postup pre vymenu: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... postup.pdf
Porovnanie jednotlivych druhov kvapalin EVANS: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _Evans.pdf
Zakladne principy:
Strucny zoznam (info v SJ aj tu: http://www.evanscoolants.sk/power-cool- ... -cars.html):
- EVANS nikdy nezovrie
- chrani pred prehrievanim
- zabranuje vyvretiu po odstaveni motora (tepelna zotrvacnost)
- je dozivotna, meni sa len raz
- je ekologicka a netoxicka
- chrani pred mrazom az do -40°C (potom stuhne, ale nie expanzivnym sposobom ako voda na lad)
- bod varu ma az 180°C co prevysuje aj najhorucejsie prevadzkove miesta chladiaceho systemu v motore
- zabranuje korozii, oxidacii a tvorbe vodneho kamena
- nevytvara tlak v systeme (az o 75% nizsi tlak nez pri beznej zmesi)
- chrani tak sucasti motora, hadice, spoje, tesnenia, vodne cerpadlo, chladic
- nevytvara tzv. kavitaciu na vlozkach valcov a lopatkach vodnej pumpy
- optimalizuje vykon auta (zabranuje predcasnym detonaciam pri prehrievani)
Klasicke zmesi a klasicka udrzba
Klasicke chladiace zmesi su zlozene z destilovanej vody a nemrznucej prisady, tzv. anti-freeze, ktore obsahuju etylen-glykol a inhibitory korozie. Inhibitory (pohlcovace) korozie su latky, ktore brzdia oxidacno-redukcne reakcie v chladiacej sustave (voda sluzi ako elektrolyt) a udrzuju volne sedimenty a necistoty v pohybe tak, aby sa neusadzali. Ich zivotnost je vsak obmedzena, preto vyrobcovia klasickych zmesi typu G11 (modrozelena, 2 roky interval vymeny) alebo G12 (cervena, 3 roky) a inych (fialova G12+, az do 4-5 rokov) musia stanovit maximalny interval vymeny. Viac informacii o chemickych vlastnostiach a obmedzeniach vody (v SJ): http://www.evanscoolants.sk/chemical-li ... water.html
V tom by problem nebol, ale ak pridete do servisu, v 99% pripadov vam vypustia len chladic, ktory obsahuje asi tak 50-80% objemu celej kvapaliny v systeme, cize dochadza k nedokonalej obnove kvapaliny, nehovoriac o rokmi pribudajucich necistotach a rokmi degradujucich komponentoch v sustave. Co je horsie, v mnohych servisoch sa kvapaliny nemenia vobec a aj po servisnom ukone (vymena chladica, pumpy, rozvodov, "GO" motora...), kde sa na XY hodin dostane vzduch k vode v nadobe, sa naleju do sustavy tie iste patoky so slovami, sak to malo este peknu ruzovu farbu. Ano, peknu ruzovu, ale len v pripade 3 rocneho volkswagenu, ale zamysleli ste sa niekedy, ake auto kupit z druhej ruky? Co takto 5-10 rocne vozidlo, ktorych len tu na fore je neurekom? Nehovoriac o znacnej komunite ludi s autami z 80. a 90. rokov 20. storocia... Veci, ktore tu na margo udrzby uvadzam, nie su vyplodom mojej paranoidnej predstavivosti, ale realna spatna vazba z niekolkych servisov (aj znackovych) a mechanikov. Z logickych dovodov to ale nemozem verejne blizsie specifikovat.
Moja osobna "zelena" filozofia a nazor na udrzbu
Takze pokusil som sa vyvratit niektore myty o "dobrom stave" a "pravidelnej udrzbe" vacsiny vozoveho parku nad 5 rokov. Samozrejme, 10 rocne auto, ktore nemalo menenu, alebo mozno iba raz menenu kvapalinu, urcite bude frcat aj dalej, az kym sa nerozpadne. Ale potom sa nebavme o tom, ze vydrzia tolko, ako napr. udrziavana E9 z 1987 a podobne, alebo si polozme otazku, ako asi vyzera blok motora zvnutra (chladiace kanaliky), ako efektivne chladi chladic, ako ochotne sa tocia zanesene lopatky vodneho cerpadla a podobne... Ti, ktori mate za sebou rozoberanie aspon 1 stareho auta, alebo ste uz servisovali nejake starsie auto, urcite viete, o com hovorim. Je to len o tom, ze dovtedy sa chodi s krcahom po vodu kym sa ucho neodtrhne. Ak ma niekto taky pristup k autu, vela stastia. Ale lutujem dalsieho majitela, lebo v nasom chudobnom regione 10 rocne auta zacinaju druhy zivot a nejdu do srotu. Dostavam sa tym aj k tomu, ze nas zivot by mal byt o trvale udrzatelnej spotrebe a ekologii. Menit auto kazde tri roky a nasilu udrziavat bezbrehu spotrebu automobilov a predimenzovane vyrobne kapacity automobiliek je podla mna nonsens. To iste plati o vytvarani a likvidacii tak toxickych odpadov, ako je aj pouzita stara chladiaca zmes. Za zivot auta su to pri spravnej udrzbe az desiatky litrov odpadu.... Je mi jasne, ze niekomu je to jedno, ale mne nie.
Vyhodou EVANS Coolants je z hladiska ekologie to, ze sa vymeni len raz (preco vydrzi az tolko si vysvetlime nizsie). Pri starostlivej konverzii (s preplachom systemu) sa docieli menej ako 3% podiel vody v systeme, co zabezpeci dlhovekost kvapaliny. Aktualne su REALNE skusenosti cca 20 rokov pouzivania TEJ ISTEJ kvapaliny v autach (osobnych aj nakladnych) pri zachovani tych istych deklarovanych fabrickych vlastnosti. Vdaka tomu su pravom povazovane za DOZIVOTNE.
Etylen-glykol vs. Propylen-glykol vs. Evans
Dalsim faktom je, ze etylen-glykol sa v nemrznucich zmesiach vyskytuje len a len kvoli tomu, ze je lacny. Ovela lacnejsi, nez propylen-glykol. Uvadzam to preto, lebo mnoho patracov po internete urcite vysnori vselijake porovnania etylenglykolu a propylenglykolu s vodou. EVANS Coolants maju proprietarne zlozenie, tj patentom chranene, a jedine co vieme z roznych zdrojov, ze ich zakladnou zlozkou je Propylen-glykol alebo zmes syntetickych diolov s aditivami. PG ma s etylenglykolom velmi podobne vlastnosti, rozdiel je v toxicite EG a nezavadnosti PG, ako aj v spominanej cene. Na otazku, ci nemoze clovek eliminovat vodu uplne a jazdit iba na cistu nemrznucu zmes, tj cisty EG s inhibitormi, je odpoved NIE. Ziaden vyrobca to neodporuca a dobre vie preco. Je to extremne agresivna zmes a MUSI sa riedit vodou, pripadne niektori vyrobcovia (najma na motorky) vyrabaju uz vopred namiesane zmesi, ktore sa len dolievaju. V autosegmente su znamejsie skor koncentraty, ktore sa riedia zhruba 50:50 s destilovanou vodou, vdaka comu vydrzia do -35°C priblizne. Rypalkovia na zahranicnych forach argumentuju tym, ze voda ma lepsiu tepelnu vodivost nez glykoly. Ano, ma, ale je to vytrhnute z kontextu spalovacieho motora a plati to len do 100°C. Akonahle prekroci hranicu kvapalneho a plynneho skupenstva jej schopnost odvadzat teplo (vo forme pary) klesa na ubohe 3%! Vsetky glykoly su tak ovela EFEKTIVNEJSIE v chladeni.
EVANS vs. voda+EG
Hlavnou slabinou tradicnej zmesi vody a EG je prave voda. Jej bod varu je pri atmosferickom tlaku 100°C (50% EG a 50% voda vrie pri 103°C), ale pri beznej prevadzke v chladiacej sustave pod tlakom (XY bar/psi na viecku chladica) sa zvysi bod varu chladiacej zmesi obsahujucej vodu na cca 110 az 115°C, co je vsak bezna pracovna teplota bloku motora v jeho najhorucejsich bodoch (tzv. hot spots). Ak abstrahujeme od starych aut, kde nie je tlakom umelo zvysovany bod varu, tak v pripade modernych aut tak ci tak dochadza pri tychto teplotach k lokalnemu vreniu vody, ktora sa meni na paru a zabranuje efektivnemu chladeniu. Tieto veci samozrejme bezne na vystupe z chladiaceho systemu bloku motora (teplotne cidlo) vobec nevidite. V mnohych modernych autach ani teplota vody nie je na budikoch zobrazena. Poznamka pre diskuterov: toto lokalne prehrievanie plati najma u aut, kde sa snazime o maximalizaciu vykonu, teda prisunu paliva a vzduchu, tj vybusnej zmesi. NAJMA pri ladenych motoroch a vykonnych aplikaciach (aj seriove vykonne motory) dochadza k predcasnym detonaciam, ktore negativne ovplyvnuju vykon motora. Viac info o fyzikalnych vlastnostiach a obmedzeniach vody v systeme najdete tu (v SJ): http://www.evanscoolants.sk/physical-li ... water.html
Vyssia prevadzkova teplota kvapaliny?
V niektorych zdrojoch sa docitate az prehnane "panicke" reakcie na fakt, ze EVANS Coolants mozu mierne zvysit v niektorych pripadoch prevadzkovu teplotu kvapaliny v chladiacom okruhu. Ide vsak opat o neznalost problematiky a vytrhnutie z kontextu. Je to sposobene tym, ze efektivnejsie odvadzaju teplo a motor mate ovela ROVNOMERNEJSIE chladeny, ako v pripade tradicnej zmesi. U vody + EG je problem s nerovnomerne horucimi "hot-spotmi" v blizkosti spalovacej komory a "chladne" sa tvariacou kvapalinou na vonkajsom okruhu chladenia, tj pri cidle teploty, v chladici alebo v hadiciach. U EVANS Coolants moze dojst k par stupnovemu rozdielu (uvadzaju zhruba 3-7° pri niektorych autach), ktore vsak na beznom analogovom teplomeri v kabine nezbadate, za to vam rucim (vlastna skusenost). Lenze v konecnom dosledku byvaju velmi casto motory praveze "chladnejsie" v porovnani s beznou zmesou. Pri nakladnych vozidlach sa dokonca robia specialne upravy, kde je na zaklade vyskumu dokazane, ze vyssia teplota v bloku motora zabezpecuje spolahlivejsiu prevadzku a montuju sa do tychto nakladiakov specialne termostaty, ktore sa NESKOR otvaraju (napr. pri 96°C) a rocna uspora paliva na zohrievani motora a spinani ventilatorov atd. predstavuje az 4-8%, co je pre autodopravcov velmi zaujimave cislo.
Zakladne produkty a ich pouzitie:
Auto Cool = moderne produkcne auta po roku vyroby 2000 (napr. Avensis diesel)
Power Cool (etiketa pre auto) = Power Sports (byvaly Power Cool s etiketou pre moto) = cervena kvapalina pre vykonne motory, motorky, auta, tuning, motorsport atd (ST202, 2ZZGE, 4AGE atd)
Classic Cool = zelena kvapalina pre klasicke auta od zhruba 1945 do 1990-2000
Vintage Cool = fialova kvapalina pre veterany do druhej svetovej vojny zhruba
Prep Fluid = číry preplach, pre vsetky typy vozidiel je rovnaky, len moze mat niekedy rozne etikety, aby sa to lepsie predavalo v roznych segmentoch (veterany, sport, moderne)
DOPLNENE
Miesatelnost produktov (s vodou, utesnovacimi produktami, vzajomne):
Vsetky druhy kvapalin EVANS coolants sa daju vzajomne miesat. Su dobre miesatelne s vodou, ale vyrobca, samozrejme, odporuca, aby obsah vody v systeme bol < 3%, co sa da zmerat aj refraktomerom. Takze v pripade nehody, netesnosti atd. mozete doliat cokolvek, prvorada bude zachrana motora. Takisto som dostal raz otazku ohladne roznych utesnovacich produktov (radiator sealant) a technicky veduci z UK ma uistil, ze Evans bol testovany s vacsinou znamych znaciek a so vsetkymi fungoval dobre, takze sealanty by nemali znehodnocovat kvapalinu. Obcas sa vyskytne aj otazka na preplach Evansu (Prep Fluid) a miesatelnost so samotnou kvapalinou. Tu tiez nie je ziaden problem, lebo Prep Fluid by mal mat zhruba na 70% rovnake zlozenie ako kvapaliny Evans, len neobsahuje spominane aditiva, ma ciru farbu a jeho funkcia je skor pohltit vodu a uvolnene pevne castice hrdze a vodneho kamena.
detailnejsie tu: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _Evans.pdf