Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné zmesi

Vaše skúsenosti so servismi, mechanikmi, špecializovanými firmami, rady, návody a referencie.
Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné zmesi

Príspevok od používateľa AndyGTP » Streda, 28. Augusta 2013, 13:20

Kedze na ceskom fore sa rozbehla zaujimava diskusia a na tomto fore ma dvaja ludia nezavisle od seba poziadali, aby som o tom nieco napisal, otvaram tuto temu. Davam to schvalne sem, do referencii, lebo to nechcem davat do ponuky produktov, nakolko sa tu urcite odvinie slusna debata.

Najprv zacnem asi tym, ze preco som sa vlastne rozhodol pre EVANS Coolants ja osobne. Pred mozno uz 2 rokmi sme s Liborom nieco riesili a na AE86 som mal dost problemy s prehrievanim, tokom kvapaliny a niekolko krat som pri slusnej jazde zazil aj tzv. after-boil (zovretie kvapaliny po odstaveni motora vdaka velkej tepelnej zotrvacnosti bloku motora). Moj problem s AE86 som ciastocne vyriesil novym chladicom (tymto pozdravujem Ryousukeho - chladic je stale u mna :) ) a vycistenim chladiacich kanalikov, ale stale to nebolo ono. Po prechode na manualne ovladanie ventilatora elektrickym spinacom (odstranili sme totiz vrtulu, ktora berie vykon) sa obcas stalo, ze niekto zabudol zapnut spinac, alebo to skrz problemy s elektrikou nefungovalo dobre. Ale kedze som na aute velmi nejazdil, Liborove odporucanie o EVANSe som stale odkladal. Az pred vyse rokom som sa tym zacal realne zaoberat a konecne som si nasiel dostatok casu, aby som si pozrel stranku vyrobcu, resp. jeho europskej centraly v Anglicku.

No a tam som uplne, ale uplne pochopil, ze to je presne to, co mi chybalo a co som hladal: pomocna barlicka pre upravovane tepelne elektrarne typu 4AGE, ktore su navyse v zle zrepasovanom motore (moj stary 4AGE) este potrebnejsie. Na zaklade niekolkych primarnych funkcii a principov fungovania som pochopil, ze prave EVANS riesi niekolko mojich problemov. Dostanem sa k tomu postupne.

Nasledne som sa rozhodol vycestovat do Walesu, naplanoval si stretnutie, u vyrobcu ma srdecne privitali, vyziadal som si skolenie a dohodli sme sa na urcitych podmienkach dovozu do SR. Zaciatkom roka 2013 sme doviezli prve kvapaliny. Spociatku som pre NipponCars ziskal zastupenie pre SR, ČR aj Maďarsko, ale cesky trh nam bol "nasilne" odobraty na prelome februara/marca tohto roka nasim konkurentom, ktory sa paralelne dohodol s vyrobcom a ponukol vacsie distribucne kapacity a odbery, ktore si my nemozeme dovolit. Dost ma to sklamalo, lebo sme do toho v tej dobe investovali dost energie, ale to je uz ina historia. Aspon som vam trochu nacrtol, co ma k tomu viedlo a posnazim sa vysvetlit, ze nejde o nejake marketingove sracky a blaboly z WS teleshoppingu.

Este pred tym, nez prejdem k samotnym vlastnostiam a principom fungovania, rad by som podotkol (vid ceske forum), ze nie kazdy ma tak pozitivny pristup k svojmu autu, aby to do neho nalial, pripadne nie kazdy si to moze dovolit. Stale bude vela ludi, ktori jednoducho auto povazuju za obycajny spotrebny material, otroka, ktory maka a ked jedneho dna zarve, tak si obstaraju noveho. Existuje niekolko objektivnych pricin a typov aplikacii, kde je EVANS Coolants nevyhnutnou podmienkou na prezitie vykonneho, upravovaneho alebo od vyroby problematickeho motora. Ako vsak argumentoval Kubrt na ceskom fore, je nesmierne takze presvedcit niekoho, komu zanovne alebo niekolkorocne moderne auto sluzi bez problemov a jazdi na tom aute normalne. Tam sa dostavame k tomu, ze nie kazdy si kupuje auto ako maznacika, o ktoreho sa bude s laskou starat 10 a viac rokov. To uz necham na vasom posudeni, kazdy mate vlastny rozum, rozpocet a viete si zvazit vsetky pre a proti. Moderne auta su dimenzovane tak, aby problemy s chladenim nemali. Na druhej strane, az roky uzivatelskych skusenosti, podcenenej alebo nedajboze zanedbanej udrzby preveria metody znizovania vyrobnych nakladov a inzinierskej zdatnosti kazdeho automobilu.

Zakladne informacie:

Stranka vyrobcu (UK): http://www.evanscoolants.co.uk/
Stranka vyrobcu (US): http://www.evanscooling.com/
Nasa stranka v slovencine: http://www.evanscoolants.sk/ (niektore drobnosti este nie su prelozene)

Nieco z historie v slovencine: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _evans.pdf
Pracovny postup pre vymenu: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... postup.pdf
Porovnanie jednotlivych druhov kvapalin EVANS: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _Evans.pdf

Zakladne principy:

Strucny zoznam (info v SJ aj tu: http://www.evanscoolants.sk/power-cool- ... -cars.html):
- EVANS nikdy nezovrie
- chrani pred prehrievanim
- zabranuje vyvretiu po odstaveni motora (tepelna zotrvacnost)
- je dozivotna, meni sa len raz
- je ekologicka a netoxicka
- chrani pred mrazom az do -40°C (potom stuhne, ale nie expanzivnym sposobom ako voda na lad)
- bod varu ma az 180°C co prevysuje aj najhorucejsie prevadzkove miesta chladiaceho systemu v motore
- zabranuje korozii, oxidacii a tvorbe vodneho kamena
- nevytvara tlak v systeme (az o 75% nizsi tlak nez pri beznej zmesi)
- chrani tak sucasti motora, hadice, spoje, tesnenia, vodne cerpadlo, chladic
- nevytvara tzv. kavitaciu na vlozkach valcov a lopatkach vodnej pumpy
- optimalizuje vykon auta (zabranuje predcasnym detonaciam pri prehrievani)

Klasicke zmesi a klasicka udrzba
Klasicke chladiace zmesi su zlozene z destilovanej vody a nemrznucej prisady, tzv. anti-freeze, ktore obsahuju etylen-glykol a inhibitory korozie. Inhibitory (pohlcovace) korozie su latky, ktore brzdia oxidacno-redukcne reakcie v chladiacej sustave (voda sluzi ako elektrolyt) a udrzuju volne sedimenty a necistoty v pohybe tak, aby sa neusadzali. Ich zivotnost je vsak obmedzena, preto vyrobcovia klasickych zmesi typu G11 (modrozelena, 2 roky interval vymeny) alebo G12 (cervena, 3 roky) a inych (fialova G12+, az do 4-5 rokov) musia stanovit maximalny interval vymeny. Viac informacii o chemickych vlastnostiach a obmedzeniach vody (v SJ): http://www.evanscoolants.sk/chemical-li ... water.html

V tom by problem nebol, ale ak pridete do servisu, v 99% pripadov vam vypustia len chladic, ktory obsahuje asi tak 50-80% objemu celej kvapaliny v systeme, cize dochadza k nedokonalej obnove kvapaliny, nehovoriac o rokmi pribudajucich necistotach a rokmi degradujucich komponentoch v sustave. Co je horsie, v mnohych servisoch sa kvapaliny nemenia vobec a aj po servisnom ukone (vymena chladica, pumpy, rozvodov, "GO" motora...), kde sa na XY hodin dostane vzduch k vode v nadobe, sa naleju do sustavy tie iste patoky so slovami, sak to malo este peknu ruzovu farbu. Ano, peknu ruzovu, ale len v pripade 3 rocneho volkswagenu, ale zamysleli ste sa niekedy, ake auto kupit z druhej ruky? Co takto 5-10 rocne vozidlo, ktorych len tu na fore je neurekom? Nehovoriac o znacnej komunite ludi s autami z 80. a 90. rokov 20. storocia... Veci, ktore tu na margo udrzby uvadzam, nie su vyplodom mojej paranoidnej predstavivosti, ale realna spatna vazba z niekolkych servisov (aj znackovych) a mechanikov. Z logickych dovodov to ale nemozem verejne blizsie specifikovat.

Moja osobna "zelena" filozofia a nazor na udrzbu
Takze pokusil som sa vyvratit niektore myty o "dobrom stave" a "pravidelnej udrzbe" vacsiny vozoveho parku nad 5 rokov. Samozrejme, 10 rocne auto, ktore nemalo menenu, alebo mozno iba raz menenu kvapalinu, urcite bude frcat aj dalej, az kym sa nerozpadne. Ale potom sa nebavme o tom, ze vydrzia tolko, ako napr. udrziavana E9 z 1987 a podobne, alebo si polozme otazku, ako asi vyzera blok motora zvnutra (chladiace kanaliky), ako efektivne chladi chladic, ako ochotne sa tocia zanesene lopatky vodneho cerpadla a podobne... Ti, ktori mate za sebou rozoberanie aspon 1 stareho auta, alebo ste uz servisovali nejake starsie auto, urcite viete, o com hovorim. Je to len o tom, ze dovtedy sa chodi s krcahom po vodu kym sa ucho neodtrhne. Ak ma niekto taky pristup k autu, vela stastia. Ale lutujem dalsieho majitela, lebo v nasom chudobnom regione 10 rocne auta zacinaju druhy zivot a nejdu do srotu. Dostavam sa tym aj k tomu, ze nas zivot by mal byt o trvale udrzatelnej spotrebe a ekologii. Menit auto kazde tri roky a nasilu udrziavat bezbrehu spotrebu automobilov a predimenzovane vyrobne kapacity automobiliek je podla mna nonsens. To iste plati o vytvarani a likvidacii tak toxickych odpadov, ako je aj pouzita stara chladiaca zmes. Za zivot auta su to pri spravnej udrzbe az desiatky litrov odpadu.... Je mi jasne, ze niekomu je to jedno, ale mne nie.

Vyhodou EVANS Coolants je z hladiska ekologie to, ze sa vymeni len raz (preco vydrzi az tolko si vysvetlime nizsie). Pri starostlivej konverzii (s preplachom systemu) sa docieli menej ako 3% podiel vody v systeme, co zabezpeci dlhovekost kvapaliny. Aktualne su REALNE skusenosti cca 20 rokov pouzivania TEJ ISTEJ kvapaliny v autach (osobnych aj nakladnych) pri zachovani tych istych deklarovanych fabrickych vlastnosti. Vdaka tomu su pravom povazovane za DOZIVOTNE.

Etylen-glykol vs. Propylen-glykol vs. Evans
Dalsim faktom je, ze etylen-glykol sa v nemrznucich zmesiach vyskytuje len a len kvoli tomu, ze je lacny. Ovela lacnejsi, nez propylen-glykol. Uvadzam to preto, lebo mnoho patracov po internete urcite vysnori vselijake porovnania etylenglykolu a propylenglykolu s vodou. EVANS Coolants maju proprietarne zlozenie, tj patentom chranene, a jedine co vieme z roznych zdrojov, ze ich zakladnou zlozkou je Propylen-glykol alebo zmes syntetickych diolov s aditivami. PG ma s etylenglykolom velmi podobne vlastnosti, rozdiel je v toxicite EG a nezavadnosti PG, ako aj v spominanej cene. Na otazku, ci nemoze clovek eliminovat vodu uplne a jazdit iba na cistu nemrznucu zmes, tj cisty EG s inhibitormi, je odpoved NIE. Ziaden vyrobca to neodporuca a dobre vie preco. Je to extremne agresivna zmes a MUSI sa riedit vodou, pripadne niektori vyrobcovia (najma na motorky) vyrabaju uz vopred namiesane zmesi, ktore sa len dolievaju. V autosegmente su znamejsie skor koncentraty, ktore sa riedia zhruba 50:50 s destilovanou vodou, vdaka comu vydrzia do -35°C priblizne. Rypalkovia na zahranicnych forach argumentuju tym, ze voda ma lepsiu tepelnu vodivost nez glykoly. Ano, ma, ale je to vytrhnute z kontextu spalovacieho motora a plati to len do 100°C. Akonahle prekroci hranicu kvapalneho a plynneho skupenstva jej schopnost odvadzat teplo (vo forme pary) klesa na ubohe 3%! Vsetky glykoly su tak ovela EFEKTIVNEJSIE v chladeni.

EVANS vs. voda+EG
Hlavnou slabinou tradicnej zmesi vody a EG je prave voda. Jej bod varu je pri atmosferickom tlaku 100°C (50% EG a 50% voda vrie pri 103°C), ale pri beznej prevadzke v chladiacej sustave pod tlakom (XY bar/psi na viecku chladica) sa zvysi bod varu chladiacej zmesi obsahujucej vodu na cca 110 az 115°C, co je vsak bezna pracovna teplota bloku motora v jeho najhorucejsich bodoch (tzv. hot spots). Ak abstrahujeme od starych aut, kde nie je tlakom umelo zvysovany bod varu, tak v pripade modernych aut tak ci tak dochadza pri tychto teplotach k lokalnemu vreniu vody, ktora sa meni na paru a zabranuje efektivnemu chladeniu. Tieto veci samozrejme bezne na vystupe z chladiaceho systemu bloku motora (teplotne cidlo) vobec nevidite. V mnohych modernych autach ani teplota vody nie je na budikoch zobrazena. Poznamka pre diskuterov: toto lokalne prehrievanie plati najma u aut, kde sa snazime o maximalizaciu vykonu, teda prisunu paliva a vzduchu, tj vybusnej zmesi. NAJMA pri ladenych motoroch a vykonnych aplikaciach (aj seriove vykonne motory) dochadza k predcasnym detonaciam, ktore negativne ovplyvnuju vykon motora. Viac info o fyzikalnych vlastnostiach a obmedzeniach vody v systeme najdete tu (v SJ): http://www.evanscoolants.sk/physical-li ... water.html

Vyssia prevadzkova teplota kvapaliny?
V niektorych zdrojoch sa docitate az prehnane "panicke" reakcie na fakt, ze EVANS Coolants mozu mierne zvysit v niektorych pripadoch prevadzkovu teplotu kvapaliny v chladiacom okruhu. Ide vsak opat o neznalost problematiky a vytrhnutie z kontextu. Je to sposobene tym, ze efektivnejsie odvadzaju teplo a motor mate ovela ROVNOMERNEJSIE chladeny, ako v pripade tradicnej zmesi. U vody + EG je problem s nerovnomerne horucimi "hot-spotmi" v blizkosti spalovacej komory a "chladne" sa tvariacou kvapalinou na vonkajsom okruhu chladenia, tj pri cidle teploty, v chladici alebo v hadiciach. U EVANS Coolants moze dojst k par stupnovemu rozdielu (uvadzaju zhruba 3-7° pri niektorych autach), ktore vsak na beznom analogovom teplomeri v kabine nezbadate, za to vam rucim (vlastna skusenost). Lenze v konecnom dosledku byvaju velmi casto motory praveze "chladnejsie" v porovnani s beznou zmesou. Pri nakladnych vozidlach sa dokonca robia specialne upravy, kde je na zaklade vyskumu dokazane, ze vyssia teplota v bloku motora zabezpecuje spolahlivejsiu prevadzku a montuju sa do tychto nakladiakov specialne termostaty, ktore sa NESKOR otvaraju (napr. pri 96°C) a rocna uspora paliva na zohrievani motora a spinani ventilatorov atd. predstavuje az 4-8%, co je pre autodopravcov velmi zaujimave cislo.


Zakladne produkty a ich pouzitie:

Auto Cool = moderne produkcne auta po roku vyroby 2000 (napr. Avensis diesel)
Power Cool (etiketa pre auto) = Power Sports (byvaly Power Cool s etiketou pre moto) = cervena kvapalina pre vykonne motory, motorky, auta, tuning, motorsport atd (ST202, 2ZZGE, 4AGE atd)
Classic Cool = zelena kvapalina pre klasicke auta od zhruba 1945 do 1990-2000
Vintage Cool = fialova kvapalina pre veterany do druhej svetovej vojny zhruba
Prep Fluid = číry preplach, pre vsetky typy vozidiel je rovnaky, len moze mat niekedy rozne etikety, aby sa to lepsie predavalo v roznych segmentoch (veterany, sport, moderne)

DOPLNENE

Miesatelnost produktov (s vodou, utesnovacimi produktami, vzajomne):

Vsetky druhy kvapalin EVANS coolants sa daju vzajomne miesat. Su dobre miesatelne s vodou, ale vyrobca, samozrejme, odporuca, aby obsah vody v systeme bol < 3%, co sa da zmerat aj refraktomerom. Takze v pripade nehody, netesnosti atd. mozete doliat cokolvek, prvorada bude zachrana motora. Takisto som dostal raz otazku ohladne roznych utesnovacich produktov (radiator sealant) a technicky veduci z UK ma uistil, ze Evans bol testovany s vacsinou znamych znaciek a so vsetkymi fungoval dobre, takze sealanty by nemali znehodnocovat kvapalinu. Obcas sa vyskytne aj otazka na preplach Evansu (Prep Fluid) a miesatelnost so samotnou kvapalinou. Tu tiez nie je ziaden problem, lebo Prep Fluid by mal mat zhruba na 70% rovnake zlozenie ako kvapaliny Evans, len neobsahuje spominane aditiva, ma ciru farbu a jeho funkcia je skor pohltit vodu a uvolnene pevne castice hrdze a vodneho kamena.


detailnejsie tu: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... _Evans.pdf

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
KLingO
začiatočník
Príspevky: 407
Dátum registrácie: Streda, 1. Júla 2009, 16:29
Bydlisko: KE
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa KLingO » Streda, 28. Augusta 2013, 22:27

hlupa otazka ... ma to zmysel vymenit u noveho hybrida ?

pripadne u hybrida v okruhu na chladenie riadiacej jednotky (kedze jeto oddelene od chladenia splovacieho motora)
______________________
Auris Hybrid TS 2013 Style
EX:Auris 2009 1,6Vmatic M/T ExNavi

Používateľov profilový obrázok
Srandista
Toyota guru
Príspevky: 1496
Dátum registrácie: Nedeľa, 26. Júla 2009, 13:46
Bydlisko: Brno/Bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa Srandista » Streda, 28. Augusta 2013, 22:51

Co obnasa preplachnutie sytemu, a jak ho spravit najlepsie pre co najmensi obsah vody v systeme? Je treba vymienat aj nejake trubky, termostat, vodnu pumpu alebo daco podobne?
Toyota Corolla 1.8 TS 2003, cervena
Ex: Toyota Corolla 1.3 G6 1998, cervena
Family: Toyota Yaris 1.3 2006, modra metaliza
Obrázok

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa AndyGTP » Štvrtok, 29. Augusta 2013, 00:14

Srandista napísal:Co obnasa preplachnutie sytemu, a jak ho spravit najlepsie pre co najmensi obsah vody v systeme? Je treba vymienat aj nejake trubky, termostat, vodnu pumpu alebo daco podobne?
precitaj si zatial toto: http://www.evanscoolants.sk/userfiles/f ... postup.pdf
je to dost podrobne a plati to aj pre tvoje auto. K praktickym veciam sa vyjadrim este neskor, ale vrelo odporucam ten kompresor, podtlakova plnicka nie je az taka nutnost, ale potesi to (ulahci cast prace). K druhej casti otazky: nie netreba nic menit. Ak mas auto v poriadku, vobec nic neries. Ak mas ale velke km a vodnu pumpu si nemenil a planujes riesit aj rozvody, sprav to radsej naraz, usetris si nejaku pracu.

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa AndyGTP » Štvrtok, 29. Augusta 2013, 00:15

KLingO napísal:hlupa otazka ... ma to zmysel vymenit u noveho hybrida ?

pripadne u hybrida v okruhu na chladenie riadiacej jednotky (kedze jeto oddelene od chladenia splovacieho motora)
tak toto je velmi zaujimava otazka.. urcite sa na to spytam vyrobcu a dam ti vediet. Priznam sa, ze nepoznam hybridy po technickej stranke, velmi som sa v tom nevozil a nikdy som ich nejak neriesil okrem nejakych beznych filtrov. Vobec netusim, ci maju po technickej stranke nejake odlisnosti oproti klasickym motorom. Ale skor nie, takze plati to co pre bezne auta, ale spytam sa.

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
KLingO
začiatočník
Príspevky: 407
Dátum registrácie: Streda, 1. Júla 2009, 16:29
Bydlisko: KE
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa KLingO » Štvrtok, 29. Augusta 2013, 10:14

no v hybridoch su 2 oddelene chladiace sustavy - jedna na motor a druha na vykonovu elektroniku

vidno to na fotke - dve nadobky s ruzovou kvapalinou (ta na pravej strane fotky je pre elektroniku)

Obrázok

co sa motorovej casti tyka by to malo byt v podstate rovnake ako u normalneho auta ... jediny rozdiel bude ze ten spalovaci motor stale bezi v optimalnych otackach (bud nizkych koli spotrebe alebo v oblasti max.krutaku koli potrebe vykonu - zalezi od zoslapnutia pedalu) - takze otazka je ci ma vobec vyznam ist do takehoto riesenia kedze ten motor isto nebude nejako pretazovany
______________________
Auris Hybrid TS 2013 Style
EX:Auris 2009 1,6Vmatic M/T ExNavi

Používateľov profilový obrázok
drgi
Vševed
Príspevky: 2734
Dátum registrácie: Štvrtok, 10. Februára 2005, 21:50
Bydlisko: doma.
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa drgi » Štvrtok, 29. Augusta 2013, 15:50

Klingo, nemas nahodou v manuali napisane, aka chladiaca zmes ma ist do tej vykonovej elektroniky? (G11, G12...)
'miatka' : Mazda MX-5 Sportive, 2001 (NBFL), 1.8, 128 000 km

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa AndyGTP » Štvrtok, 29. Augusta 2013, 20:16

To je uplne jedno, vyrobca mi povedal, ze v oboch systemoch to bude pracovat dobre a normalne. Odporucal by bud Power Cool alebo Auto Cool. Len tu sa dostavame k tomu, ze ja naozaj nechcem v nikom vytvarat pocit viny, ze ked si to neda do auta, tak mu to skape hned za rohom :) Klingova otazka bola totiz tak stavana, ze "ved aj tak s tym jazdi normalne a motor si sam reguluje otacky" v emission-friendly rezime. Kebyze si kupim vysnivany Prius a som rozhodnuty, ze do smrti ostane v rodine, tak to tam dam. Ale presviedcat niekoho nasilu o tom je zbytocne, v takychto pripadoch musi byt silna motivacia na strane majitela, nakolko tie benefity Evansu v tomto pripade sa az tak "nenukaju" ako v napriklad seriovom alebo vyladenom 3SGE, ktore majitel pravidelne vlaci po okruhu.

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
KLingO
začiatočník
Príspevky: 407
Dátum registrácie: Streda, 1. Júla 2009, 16:29
Bydlisko: KE
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa KLingO » Piatok, 30. Augusta 2013, 12:51

drgi .. ja hybrid este nemam .. len som bol zvedavy

Andy ... presne tu smerovala moja otazka ... ci ma vobec zmysel nad tym uvazovat v takychto nenarocnych aplikaciach - aby to nakonec nebol iba drahy placebo efekt
______________________
Auris Hybrid TS 2013 Style
EX:Auris 2009 1,6Vmatic M/T ExNavi

Používateľov profilový obrázok
moschino
lexusák
Príspevky: 728
Dátum registrácie: Nedeľa, 7. Júna 2009, 23:00
Bydlisko: BA

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa moschino » Piatok, 30. Augusta 2013, 19:04

Klingo, ale ked si auto chces ponechat napriklad desat rokov co je pri HSD vozoch triezva doba investicnej navratnosti tak sa ti oplati naliat tam Evans uz pri prvej vymene a od tretej uz setris...
(Napriklad taky Citroen C4 ma vymenu chladiacej kvapaliny prvy krat po styroch rokoch a potom kazdy rok co je nesmierna ekologicka zataz a financna tiez kedze jedna vymena stoji +- 50€ a Evans by stal do 200€ aj s vymenov)
EX: TOYOTA Corolla E11

ist das auto und LEXUS!

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa AndyGTP » Piatok, 20. Septembra 2013, 16:51

No doplnil som do prveho prispevku nejake informacie a dam sem este pre uplnost link na dost ostru a narocnu diskusiu na ceskom fore. Upozornujem, ze je to nesmierne zdlhave a nie kazdy ma na taku debatu zaludok (http://www.toyotaklub.cz/forum/viewtopi ... sc&start=0 )

Vysledkom tej diskusie nie je asi nic specialne, ale len to potvrdzuje to, ze u niektorych aut to ma vacsi vyznam (starsie auta, vykonne auta, motorsport) a u niektorych mensi (nove hybridy, auta najnovsej generacie). Tu by som vsak poznamenal, ze aj v tomto pripade plati, ze "kto chce psa bit, palicu si najde". Takze ak si chcem zdovodnit, ze to v danom modernom hybride vyznam nema a verejne vyhlasim, ze je to placebo, tak si k tomu najdem aj argumenty.

Prax u mnohych aut, najma starsich a vykonnych, vsak ukazuje, ze to funguje. Libor v tom vyssie uvedenom topicu odprezentoval aj niekolko merani na takom obycajnom aute, ako je Fabia 1.2 HTP. U mnohych klasickych aut to odstranilo problemy s prehrievanim sposobene sice aj vekom vozidla, ale predovsetkym poddimenzovanymi chladiacimi sustavami. Riesil som uz viacero konkretnych aut vratane Jaguar E-Type V12 a vzdy to zabralo.

Vlastne skusenosti:

Vzdy uvediem konkretne auto, motor a nejake realne cisla. Pod kolonkou "maximalne vypustene" sa nachadza objem kvapaliny, ktory som vydoloval vypustenim chladica, odpojenim 1-3 hadic (na chladici, na vymenniku kurenia, inde) a prefuknutim kompresorom. Na 99% bol tento objem totozny s objemom vypusteneho preplachu nasledne. U vsetkych troch aut sa cistila aj expanzka, ale lahko to ma len Rav4 a E11 vyriesene.

2001 Lexus IS300 2JZGE (stock): (dal som PowerCool, AutoCool vtedy este nebol)
- obsah systemu 7.8L
- vypustene maximalne 6L (bez vypustneho srobu, velky motor, male auto...neda sa tam spekulovat moc)
- vypustany preplach bol velmi sfarbeny a mutny
- ziadna zmena na analog. rucicke teplomera
- rychlejsi ohrev motora a kurenie
- velmi subjektivne trochu nizsia spotreba vdaka rychlejsiemu ohrevu (mam velmi vela startov za den, v zime si to skusim zmerat lepsie, lebo vtedy takmer vzdy motor vychladne a bude sa to dat lepsie odpozorovat)

1997 Corolla E11 4EFE (custom zvody, vyfuk, sanie) (zvolil som ClassicCool)
- obsah systemu 4.8L
- vypustene maximalne 4.2L (dobre pristupny vypustny srob na bloku motora -> minimalne 1L z neho islo)
- vypustany preplach bol pomerne ciry bez kalu (udrziavane auticko! :) )
- ziadna zmena na analog. rucicke teplomera
- rychlejsi ohrev motora a kurenie
- budem pozorovat dalej
- auto sa povodne neprehrievalo ani na SK ringu (malicky motor, dobre chladenie, vela miesta, dopre naporove chladenie)

1997 RAV4 SXA11 3SFE (stock) (zvolil som ClassicCool)
- obsah systemu 7.7L
- vypustene maximalne cca 6+L (absolutne nepristupny vypustny srob, takze bez neho)
- vypustany preplach bol trochu mutny a bolo vidiet stopy po nasej prvej vymene pred par rokmi, ked som prechadzal zo zelenomodrej G11 na cervenu G12 (kvapalina bola dvojfarebna, pretoze z chladica a hadic vytecie samospadom maximalne 4L)
- ziadna zmena na analog. rucicke teplomera
- rychlejsi ohrev motora a kurenie
- budem pozorovat dalej

Za najkvalitnejsiu a pohodlnejsiu vymenu bez strat (rozliatia kvapaliny) by som oznacil asi E11, lebo sme ju uz raz robili pre Smutka. Takze na mojej Corolle sa mi podarilo bez kvapky zachytit vsetko (on ma klimu a seriove zvody, ja tam mam lepsi pristup a sikovnejsie som umiestnil lavor pod blok motora, takze krasne zachytilo vsetko z vypustneho srobu). U Lexusu mi vadi totalne prepchaty motorovy priestor a tym padom nemoznost najst vypustny srob a rozumne manipulovat s autom. U Rav4 je mozno vyhoda, ze motor je nakloneny dozadu a vacsina vytecie aj samospadom, ale vypust je totalne nepristupna (zozadu). Takze najlepsi pocit jednoznacne z malickej E11.

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
drgi
Vševed
Príspevky: 2734
Dátum registrácie: Štvrtok, 10. Februára 2005, 21:50
Bydlisko: doma.
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa drgi » Sobota, 21. Septembra 2013, 00:42

napises aj o autach, kde EVANS Coolants odstranil problemy s prehrievanim, resp. zachranil motor pred prehriatim a naslednym zadretim?
'miatka' : Mazda MX-5 Sportive, 2001 (NBFL), 1.8, 128 000 km

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa AndyGTP » Sobota, 21. Septembra 2013, 09:15

no pripomenul si mi jednu situaciu, na ktoru by som skoro zabudol, takze dik, viem na co si myslel :)

Spravili sme jeden nemenovany Nissan Sunny 2.0 GTi. Auto je oramovane, porobene na zavody (okruh, slalom) a starostlivo sme na nom vymenili Evans. Ak si dobre pamatam, uspesnost bola cez 6L z priblizne 6.5 litroveho chladiaceho systemu, dost dobre sa na tom aute pracovalo. O nejaky cas neskor bolo auto nechtiac vystavene velmi narocnemu testu!

Auto malo uz pred pouzitim Evansu dost problemy s prehrievanim a majitel bol nuteny menej tlacit na pilu, alebo v pravidelnych cykloch zvolnit a dochladzovat auto, co pri okruhovom jazdeni nikomu nevyhovuje, samozrejme. Ako vacsina zavodakov, je Sunny vybaveny manualnym spinacom ventilatora. Avsak stalo sa nedopatrenim, ze po nastartovani na jednej akcii (ventilator bol vypnuty kvoli rychlejsiemu zohriatiu) a na auto sa "zabudlo". Po polhodine vypekania na horucom slnku na jednom zo zapadoslovenskych letisk bola rucicka teplomera uplne hore. Iba nahodou sa zistilo, ze auto sa namiesto zohriatia pred jazdou slusne rozpieklo a okamzite sa zapol ventilator a vodic isiel spravit 1-2 kolecka. Vysledok?

nic nevyvrelo, nic sa neposkodilo, motor v pohode odjazdil zavody, stale funguje bez problemov, prehrievanie sa odstranilo a majitelovi poskytol Evans plnohodnotne uzivanie bez obmedzeni. Dochladenie auta tvalo len velmi kratko, tie 1-2 kolecka miernou jazdou, takze max 1-2km a vsetko bolo na poriadku.. Fakt test ako hrom.

Dost mi to pripomenulo jeden dlhsi test, kde cielene trapia benzinovy motor v sneznom skutri a nasledne ho po prehriati az na KO-čkových 129°C rozoberu a zistia, ze nedoslo k ziadnemu poskodeniu: https://www.youtube.com/watch?v=VkNz-ANfUkc
Fakt maniaci :)

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
drgi
Vševed
Príspevky: 2734
Dátum registrácie: Štvrtok, 10. Februára 2005, 21:50
Bydlisko: doma.
Kontaktovať používateľa:

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa drgi » Sobota, 21. Septembra 2013, 20:48

A este VMrallyteam :)
'miatka' : Mazda MX-5 Sportive, 2001 (NBFL), 1.8, 128 000 km

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4390
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Chladiace kvapaliny EVANS Coolants vs. voda a tradičné z

Príspevok od používateľa AndyGTP » Nedeľa, 22. Septembra 2013, 09:16

aha ano ano. Uspesne to mame otestovane aj v dvoch autach jazdiacich v Slovenskom Rally Pohari. Jednym z nich je Daihatsu Charade 1.3 GTi 4WD rv 1990. Chlapci mali problemy so zvysujucou sa teplotou pocas niektorych RS a nahodenim EVANS coolants sa im tieto problemy podarilo odstranit. Podotykam, ze pre problemy s chladenim viac krat predcasne RSky skoncili najma tímy na Feliciach z kategorie P1. Ale ti si zatial nedali povedat :)

Druhym uspesnym uzivatelom je Honda Civic 1.6 VTi EK4, aktualny vitaz kategorie P2 za rok 2013 a celkovo druhy v SRP. Honda tiez sporadicky trpela miernym prehrievanim pocas niektorych extremne narocnych RSiek, ale opat plati, ze EVANS coolants tomu autu poskytol vyssiu spolahlivost a vykonovu/teplotnu rezervu.

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný