MrSpok77 napísal:
teraz mám VW POLO 1.6. 55kW (váha 1055 kg max.1515 kg)
to je 0,05kW/kg(0,036kW/max.)
spotreba kombinovaná cca 7,8 litrov
Nm 135 to je 0,13(0,09)/kg
Toyota Corolla Verso 1.8 95kW (váha 1365 kg max. 2035 kg)
to je 0,07kW/kg(0,046kW/max.)
spotreba kombinovaná cca 7,7 litrov
Nm 170 to je 0,12(0,083)/kg
Ford S-Max 2.0i 108kW (váha 1605 kg max. 2340 kg)
to je 0,067kW/kg(0,046kW/max.)
spotreba kombinovaná cca 8,2 litrov
Nm 190 to je 0,12(0,081)/kg
Super rozbor! Vidim, ze rad pracujes s faktmi, nie s informaciami od jednej pani, co povedala...
To sa mi paci.
A prave preto zacnem tym rozborom. Trebalo by tam totiz dosadit realne cisla, nie tabulkove. Zaujima ta realny svet, nie mokre sny konstrukterov. No a v realnom svete to pre Verso vyzera o dost horsie. Zopakujem, co som uz napisal. Realne Verso nema 95kW ale 86kW. A nema 170Nm ale 153Nm. Zdroj
http://rototest-research.eu/. Takisto Verso realne nema spotrebu 7,7 ale 8,7. Zdroj spritmonitor. No a co sa hmotnosti tyka, tak som ovela castejsie nasiel udaj 1455kg ako 1365kg. Vhladom na velkost auta a 7 sedadiel vnutri je to uveritelnejsi udaj. A teda realne sme pod
0,06kW/kg pri prazdnom aute. To iste sa samozrejme da spravit s S-Maxom. Tam hmotnost sedi, podla merani v Profituningu vykon toho motora skutocne je blizky papierovym parametrom (tusim 106kW a 185Nm namerali) a hmotnost 1605 kg sedi. Razom je S-Max dynamicky vyrazne vpredu. Realna spotreba S-Maxu je podla spritmonitora 9,5.
Co sa vykonu a krutaku tyka, skusim jednoducho vysvetlit o co ide, aby si ziskal predstavu. Zoberme si dva motory - BMW 20d a BMW 20i z cias okolo roku 2005. Oba totiz vtedy mali zhodny vykon 110kW, ale dizlak mal 330Nm voci 200Nm benzinaku. Predpokladajme, ze obe auta mali idealne prevodovky vzhladom na charakteristiku motora a predstavme si, ze vazili obe rovnako. Potom mozeme povedat, ze ak by si obe auta hnal do cerveneho pola a isiel "co to da", tak by mali uplne presne rovnaku dynamiku (lebo maju rovnako koni). Potvrdzuje to aj cas 0-100 - obe mali papierovo rovnaky - 9s.
A teraz otazka - budes jazdit so svojim autom tak, ze vzdy budes mat zaradenu najnizsiu moznu rychlost a vzdy ho budes pri akceleracii tocit do cerveneho? Odpoved je jasna - nie. A tu prichadzaju Nm. Ak maju oba motory rovnaky vykon, ale jeden ma o 130Nm viac, znamena to jedine - ze v nizsich otackach je silnejsi ako ten druhy. Podstatne silnejsi. Vsetci to dobre pozname, dizlovy dvojliter uz v 2000 otackach taha ako utrhnuty z retaze, atmosfericky benzinovy dvojliter sa v 2000 otackach este ani neprebudil poriadne, taha podstatne slabsie. Pritom oba motory maju tych istych 110kW! Ale nie su nizsie otacky prave tie, kde budes s autom travit najviac casu? A ak jeden z tych motorov v nizich otackach poskytuje omnoho lepsiu dynamiku ako ten druhy, neni to nahodou teda v tomto pripade vyhoda? A ked vdaka tej dynamike nebudes musiet bezne motor vytacat vysoko aby autom hybal, nebude to priaznive aj na spotrebu? Odpoved je ano, ano a ano.
Opat, nazivo to vsetci dobre pozname. Dizlovy dvojliter taha pekelne, ale zdochne uz pri 4000 otackach. Atmosfericky benzinovy dvojliter taha menej intenzivne, ale za to este aj v 7000 otackach stale taha a to dokonca lepsie ako v 4000 ci 2000. Vysledok? Vo vysledku budu ma stovke ci dvestovke +- rovnako rychlo, ak sa pojde na krv. Ak vsak uvazujeme civilnu jazdu a povieme si, ze napriklad tocime benzin do 4000 a dizel hoci len do 3000, tak je razom vsetko inak. Dizel bude v takomto rezime stale zivy, benzin naopak uplne mrtvy. Vyssie Nm pri rovnakom vykone maju jednoznacne vyhodu ak uvazujeme akykolvek iny rezim jazdy ako jazdu na krv do cerveneho. A kto neveri a lubi len kone a na Nm neveri, nech si pozrie, kolko koni (kW) produkuje v 4000 otackach 20i a kolko 20d v 3000 otackach. 20i v 4000 otackach zo seba dostane 76kW. 20d v 3000 otackach produkuje 92kW. A ak by sme uvazovali oba motory v 3000 otackach, tak nam vyjde tych istych 92kW pre 20d a beznadejnych 57kW pre 20i. Pri civilnej jazde su tieto 110kW motory priepastne odlisne.
Ak teda uvazujeme civilny rezim jazdy, co je myslim presne tvoj pripad, tak je vyssia hodnota Nm daleko podstatnejsi udaj ako vyssi pocet koni. S vyssim krutakom dosiahnes to, ze budes moct pri beznej jazde ostavat na vyssom prevodovom stupni viac casu resp. menej casto podradovat pri predbiehani a tym dosiahnes pohodlie jazdy (nemusis tolko kvedlat s pakou) ako aj nizsiu spotrebu (motor bude bezat na nizsich otackach).
Opustam technicke pojednanie o vykone a krutaku a poviem ti v principe to, co ti uz chalani povedali. Za teba to auto nikto nevyberie. Vybrat si ho musis sam. Je na tebe, ci ti priestor Versa staci, alebo by si radsej mal priestrannejsi S-Max. Neni to len o priestore ale ak o tom, co by sa stalo pasazierom na zadnych sedackach, keby do teba zozadu niekto nabural. Nedajboze kamion. Asi poznas tie videa. Hlava zadnych pasazierov je v autach ako Alhambra asi 20cm od zadneho skla... Ty musis vediet, ci auto kupujes tak, aby si mal minimalne naklady na prevadzku, alebo tak, aby aj robilo radost a pobavilo za volantom. Cenu servisu a dielov by som vobec neuvazoval. Nevies, co sa ti pokazi a ci vobec nieco. S cim budes ale zit denne je priestor, pohodlie, jazdne vlastnosti a potreba. A tam si musis vybrat, co je dolezite a co menej. S-max bude zivsi a priestrannejsi, ale zas je potom tazsi a zozerie viac. Najlepsie naozaj spravis, ked kazde auto skusis nazivo a porovnas.
Z toho, co pises, mne osobne vychadza Toyota. Zabavu za volantom a dynamiku az tak moc neriesi, ak sa ti zda v pohode terajsie Polo, tak Verso 1.8 nesklame. Priestorovo ti asi staci, spolahlivost by tam mala byt... V mojom okoli mam cloveka z uz druhou Zafirou, ktory by ziadne ine auto nechcel. Rovnako par ludi s S-Maxmi, detto. A aj jedneho s Versom. Faktom je, ze kazde z menovanych aut uz ma za sebou nejaky vacsi neplanovany servis. Treba si vybrat podla inych kriterii. Servis a naklady na neho sa nedaju naplanovat. Co sa mna tyka, ine ako S-Max 2.5T by som neuvazoval. Ale moje priority su ine.
Tak snad som troska pomohol.