Corolle uz pomaly taha na na 20 rokov, u mna uz bude 10. Keby som zil sam, tak ju mozno budem nadalej spokojne jazdit az do zodratia, ale ja uz v nej sam nejazdim. V dobe kedy som ju kupil som zil so svojou priatelkou cerstvo nastahovany v spolocnom podnajme. Lenze casom sa z podnajmu stal vlastny byt, z priatelky zena a dvoj clenna rodina sa rozrastla na rodinu troj clennu. No a to uz zacne clovek uvazovat trocha inak. A niektore veci na aute zacne prioritizovat viac ako v minulosti. A zatial co v minulosti bola moja priorita na aute vykon a zabava, s rodinou sa mi priority obratili o 180°.
Povodne bolo v plane kupovat nove auto uz v 2021, lenze asi vsetci dobre vieme, co za rok to bol a tak sa plany odkladali az do uvodu 2022. Niekedy po novom roku som si ale povedal, ze tento rok uz je treba kupu noveho auta vyriesit stoj co stoj. A celu dobu som povodne smeroval ku kupe o 20 rokov novsieho brasku mojeho sucasneho auta. Novu Toyotu Corollu som si bol niekolko krat vyskusat, a bol som s nou fakt spokojny. Ano, nova Corolla je skvele auto… Lenze… Lenze Toyota si je toho zjavne velmi dobre vedoma a neboji sa tak za toto auto opytat pekny peniaz… A bohuzial cenovka Corolly znacne prevysovala planovany budget, ktory sme mali nachystany na kupu auta.
Takze co som to nakoniec kupil? Hned sa k tomu dostanem (treba to troska natahovat, nie? :)), ale najskor spomeniem ake boli poziadavky. Ako uz bolo spomenute, autom uz nejazdim sam, ani s jednym spolujazdom, ale na palube vozievame aj mladu slecnu. No a toto exponencionalne navysuje mnozstvo veci, ktore sa v kufri auta vozia. Nie je sice pravda, ze clovek pre troj clennu rodinu nutne potrebuje kombi, ja sam som dokazom toho, ze sa da fungovat aj s hatchbackom. Lenze predsa len je pohodlnejsie sa naskladat do kombiku, ako do hatchbacku s podpriemernym objemom kufru (toto platilo pre terajsiu Corollu). Takze kombi bola jasna volba. Potom tu je poziadavka na relativne vykonny motor. Jazdil som uz totiz v zivote vsetko mozne, auta medzi 60 a 500 konmi a pri suziti s mojou Corollou som sa naucil, ze vykon je pre mna prvkom aktivnej bezpecnosti. Jednoducho clovek sa pri predbiehani citi uplne inak, ked musi so stresom predbiehat jednou auto na kilometrovej rovinke a ked s dostatocnou zasobou konikov predbehne kludne aj viac aut naraz v dostatocnej pohode. Toto mimo ine vyradilo u planovanej novej Corolly vsetky motorizacie mimo dvojlitroveho hybridum (a sme zas u tej ceny). Dalsia z mojich poziadaviek od noveho auta sa tykala zadnej napravy. Po 10 rokoch so sucasnou TSkou som sa totiz zariekol, ze uz nikdy nekupim auto, ktore ma vzadu “kolajnicu”, alebo inak povedane vlecnu napravu s torzkou. Pasivna bezpecnost bola samozrejme tiez nesmierne dolezita, nastastie toto uz maju dnes temer vsetky nove auta na velmi vysokej urovni. A napokon som chcel niekolko novych technickych vymozenosti. V terajsom aute som mal z fabriky namontovane radio, automaticku klimu, elektricke okna a ukazovatel aktualnej a priemernej spotreby. Plus som tam mal domontovane BT na volania a CD menic som nahradil krabickou, ktora prehrava MP3 z USB/SD karty. Takze ziadna hitparada. Auta sa za 20 rokov nesmierne posunuli, a aj ked nepotrebujem v aute autonomne riadenie, nastavovanie ambientnej farby interieru ani disco gulu, par kuskov vybavy navyse som predsa len chcel. Samozrejme, do manualnej klimy ani svihadiel uz sa mi po terajsej skusenosti nechcelo, plus som chcel pridat hlavne tempomat, lepsie (xenony alebo LED) svetla, vyhrievane sedacky, parkovacie senzory a Android Auto. Nuz a comu sa sa chcel pokial mozno vyhnut (a co je dnes ovela castejsie, ako by sa mi pacilo) je ovladanie auta vyhradne skrze dotykovy display. V tomto smere je nova Corolla uplne zlata, zatial co pri pohlade do Golfu, Octavie, Leonu alebo Focusu sa mi chce plakat/smiat sa (nehodiace sa skrtnite).
Takze, poziadavky by sme mali. Corolla sice vsetky bezpecne splna, lenze s dvojlitrovym hybridom (jedina motorizacia, ktora splna moju poziadavku na rozumny vykon) stoji fakt ranec. A aj ked som vobec nepocital s funglovkou, malo jazdene kusy stale zacinaju niekde okolo 700 tisic. A to uz bolo skratka moc, nech sme to so zenou pocitali z ktorej kovlek strany. Vacsina konkurencnych znaciek uplne zabila interier, niektore k tomu pridali aj neprijatelny motor (vo Focuse si momentalne mozete vybrat lubovolny benzinovy motor, pokial je to litrovy trojvalec…), az sme nakoniec skoncili v korejskych vodach. Hyundai i30 sa nam pacil viac ako sesterska Kia Ceed, cena super, vybava super, motor (1,5l turbobenzin, 4 valec, 160 koni) v poriadku… Takze sme sa vydali do salonu, autom sme sa previezli, vsetko ok. Vydali sme sa teda domov, nastartovali internety a pozreli sme sa co stoja skladovky, pripadne nejake lahko ojazdne predvadzacky. A pri pohlade na to, co sme pred sebou mali na monitore sme len neveriacky krutili hlavou. Ceny predvadzaciek sa temer nelisili od cien novych vozidiel, skladovky bud neboli, alebo boli za rovnaku cenu ako nove auto. No a nakoniec tu bola farba. Vyber farieb na i30 je v roku 2022 uplne katastrofalny. Cierna, biela a 50 odtienov sedi… Teda, temer. Nastasie to zachranuje cervena, ktoru som mal uz sice na oboch predchadzajucich autach, ale fakt som chcel nejaku veselsiu farbu, a bohuzial mimo cervenej v ponuke nic nebolo. No a toto spolocne s cenami nas tak nejak dotlacilo k podpisu zmluvy na nove auto. Nuz, a potom nastalo cakanie… Ktore ale bolo prekvapivo velice kratke. Z nejakeho dovodu sa na mna usmialo stastie a moja i30 mala “tu spravnu” konfiguraciu a bola vyrobena mimo poradia. Takze namiesto povodne planovanych 4-6 mesiacov bolo auto vyrobene za mesiac a pol a prevzate po cca 2 mesiacoch.
Takze takto sme dopadli. Po novom jazdim korejca. TSka zatial doma zostava, ale dost pravdepodobne to nebude mat dlheho trvania. A teraz zopar foto, nech si nemyslite, ze som si tento krasny pribeh vymyslel :))


