Strana 1 z 2

davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 11:06
od používateľa womdriver
Ahojte,
Moj problem (ci skor ja  )bude vyzerat velmi hlupo, ale co uz, stava sa. Mam auris 1.6 dual vvti. Kupila som ho ako 4 rocne a uz 5 rokov do neho lejem olej castrol edge 5W-30
http://www.olejcentrum.sk/Castrol-Edge- ... 579145.htm

Ak si dobre pamatam, tak ked som ho kupila, tak pod kapotou na motore bola nalepka z tohto oleja s poznacenymi km pri vymene, tak som pokracovala a davala tam tento.
Teraz sa chystam znovu menit olej a aj ine veci a az teraz som si v manuali precitala presnu specifikaciu oleja. No a tak to vyzera, ze to, co tam davam ja, nie je presne to, co v manuali. Je tam napisane 10W-30, 5W-30, 5W-20, 0W-20:
Viacrozsahovy motorovy olej API triedy SL „energy-conserving“, SM „energy conserving“ alebo ILSAC. Tak a teraz rozmyslam, nakolko velmi som to tym mojim olejom pokaslala. Totizto na nom nie je ani napisana ziadna API trieda. Kto by sa vedel k tomu vyjadrit?

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 11:13
od používateľa grexos
Vacsina vyrobcov olejov ma taketo nieco
http://www.castroledge.cz/iframe.php?f_ide=6293

tam si zvolis typ auta a vyhodi ti co by sa tam malo liat. K zvysku sa ti vyjadria asi kolegovia

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 11:26
od používateľa smutok
Ahoj, kludne ho tam lej dalej a nestresuj sa tym co je v tomto pripade v manuale napisane.
Pokial by s tym bol problem, tak ten motor ti po ť rokoch uz by dal vediet, ale ked ti bezi bez problemov nie je dovod menit olej.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 11:31
od používateľa womdriver
grexos, ja viem, uz som si to nasla, ibaze teraz mi ide o to, nakolko som zle mohla tomu motoru spravit tym, ze som tam davala ten iny olej. A co mam spravit teraz, mam ho pri vymene vymenit za ten odporucany? nebude vadit, ze som roky pouzivala olej s inou specifikaciou a teraz tam nalejem zase iny?

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 18:44
od používateľa jarson
Klud v studiu,prosim...
Vobec nicsi nepokazila.
Aj v popise co uvadzas je viskozita 5w30 priamo uvedena. Len pre info - viskozitu mozno menit podla vonkajsej teploty (myslene akoze rocne obdobie, pripadne podnebne pasmo...teda v akych podmienkach bude predpokladana prevadzka motora). A toto je vzhladom na to,ze sa rozne viskozity vo svojom rozsahu pouzitia dost prekryvaju,nie az take problematicke. Teda u nas. Ak by si jazdila na sahare alebo naopak na sibiri, potom mozno by to stalo za debatu. Teda 5w30 u nas kludne bez rizika pri normalnom jazdeni.
Ovela dolezitejsi je ten druhy udaj a to vykonova specifikacia - v tvojom pripade podla normy API to je minimalne SL. Takisto tento olej to splna. Opat pre info - v principe mozno pouzit akykolvek olej ktory splna minimalnu doporucenu alebo vyssiu. Pricom to funguje tak ( teda pri norme api) , ze vykonove specifikacie su znacene pismenami podla abecedy, s tym , ze cim dalej je pismeno v abecede, tym vyssia norma. Priklad - minimum SL, mozes dat SM, SN, naopak napr.SJ uz nemozes. Je vsak dobre drzat sa co najblizsie ak je ta moznost. Neplati, ze cim vyssia norma tym lepsi olej - na to pozor.
ACEA je vykonova trieda takisto,ale europska. Api je americka. Toyoty maju casto uvadzane len Api a niektore oleje v europe zase len ACEA. To je tento pripad.
A na zaver - panuje vseobecna antipatia k znacke Castrol. Mozno preto , ti niekto povie , ze zly olej... osobne ho nepouzivam,takze neviem. Na toto tema su veeelmi dlhe debaty, som uz starsi, tolko casu nemam,aby som sa bavil o h...e ked nemusim. Skor si myslim, ze je predrazeny a podobnu ak nie lepsiu kvalitu kupi clovek za menej penazi u inych znaciek.
Tu koncim - otazku vhodnosti konkretneho oleja do konkretneho motora som dufam zodpovedal, ak mas cas a chut debatovat nekonecne o olejoch poto chod na forum oleje.cz.
Snad jedna dobra rada - ovela dolezitejsie,nez filozofovat nad x-skoro rovnakymi olejmi, je menit olej vcas.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 22:51
od používateľa drgi
tam kde je doporuceny SL, by SM, SN nemalo ist - specialne kvoli velmi nizkemu obsahu zlucenin siry alebo coho. Ak to nie je motor stavany na SM/SN oleje, tak mu to z dlhodobeho hladiska vadi. Ale neviem ako velmi :)

Kazdopadne, radsej zly olej ako ziaden, a radsej lacny olej menit casto ako drahy nechat dlho. Howgh.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Pondelok, 14. Decembra 2015, 23:51
od používateľa jarson
Tak nejak som to myslel...
Kazdopadne ona pise ako doporuceny aj SM ( prvy prispevok). Takze ak je uvedeny Castrol aj o jednu triedu vyssie ,teda SN, zrejme privela skazy nenarobil. . Ovela viac skody by potencionalne sposobil vrazedny longlife interval vymeny. Inak jasne, ze ideal by bolo trafit normu presne. Lenze ako vieme, viaceri vyrobcovia jednoducho u niektorych olejov, kde este napr. pred rokom bolo SM uvadzaju dnes uz len SN., kde bolo SL je dnes SM a pod.... proste posunuju normu vyssie. Napr. Normalny SL uz je coraz zriedkavejsi. Najlepsie to vidiet ak niekto dlhodobo kupuje ten isty olej a zrazu sa z SL vykluje az SN napriklad. Otazka je ci ide aj potom naozaj o ten isty olej?

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Utorok, 15. Decembra 2015, 11:13
od používateľa womdriver
Dakujem vam za reakcie. Trochu ste ma ukludnili, aj ked ma to hneva, spravit takuto chybu. Este by som sa chcela spytat:
Jarson, " vrazedny longlife interval vymeny" znamena zriedkave menenie oleja? Ja olej menim po roku, za ten cas najazdim zvycajne 10-12 tis km.
K tym europskym a americkym vykonovym triedam. Pises, ze ten castrol olej splna tu normu, ktora je v manuali. Ako viem, ktora API trieda zodpoveda ktorej ACEA triede? Na tom castrole je napisane acea C3, teda funguje to tak, ze jednoznacne sa da povedat, ze ACEA C3 je API kolko? Alebo sa to takto neprevadza?

A este by som sa chcela spytat. Ked kupim jazdene auto, mam sa vykaslat na to, aky olej don daval predchadzajuci majitel (ak teda daval nieco ine ako v manuali) a naliat to, co ja uznam za vhodnejsie? Ide mi o to, ze niekde som zahliadla, ze pokial uz auto bezalo nejake roky na jeden olej a potom sa olej zmeni, ze to moze spravit v motore nejake problemy, aj ked je ten novy olej kvalitenejsi. Mozno je to blbost, ja neviem, preto sa radsej pytam, aby som vedela do buducnosti.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Utorok, 15. Decembra 2015, 11:46
od používateľa smutok
Tak trochu k olejom.
Tvoj interval vymeny je skoro idealny, tam nemas co stresovat.
Co sa tyka ACEA a API noriem, tak neexistuje ziadna prevodna tabulka lebo to su dve oddelene normy aj ked vo vlastnostiach skoro komplet prekryvaju.
Normy su v podstate urcita forma certifikacie olejov. V dnesnej dobe vsetky oleje su skoro rovnake. Hlavne rozdiely su v tom, ako dobre oleje drzia prisady a ako dlho dokazu udrzat v sebe spaleniny.
Pri tvojom intervale vymien ti moze byt uplne jedno ktory olej pouzivas nakolko spaleniny vo svojom objeme udrzi aj najlacnejsi olej, pokial by si mala intervaly nad 15000 km tak potom uz je na mieste rozmyslat nad tym aky olej tam davat. Kazdopadne neodporucam predlzovat intervaly.
Co sa intervalu vymeny tyka, tak najlepsie je pod 200 motohodin a optimalne medzi 250-300 motohodin. Nad 300 motohodin uz skoro ziaden olej neudrzi v sebe odpad zo spalovania. Motohodiny vypocitas velmi jednoducho, vydel najazdene km medzi vymenami priemernou rychlostou.
Je to hruby vypocet aj odporucanie ale na bezne pouzivanie bohate staci.
Este k normam, v dnesnej dobe nekupis olej takej normy aby mohol tvojmu motoru uskodit. Co sa tyka noriem SM a SN tak ich poskodzovanie motoru je skor fama ako realita. Moze sa to tykat vykonnych motorov a extremnych podmienok pouzivania. Dovod je hlavne ten, ze vzhladom na DPF filtre vyrobcovia znizuju mnozstvo prisad v olejoch lebo tie pri spaleni nechavaju popol. Tym padom sa znizuje aj mnozstvo modifikatora trenia co motoru vo vseobecnosti neprospieva ale pri beznom pouzivani sa to prejavi aj tak v case ked uz auto budes chciet vymenit. Pokial ti motor nezere viac ako 1l oleja na 10000km tak vobec olej neries.
Este co sa tyka zmien oleja. Vsetky oleje su navzajom miesatelne takze mozes bez problemov menit jeden olej za iny. Pokial ale kupujes jazdene auto, tak nevies ako tam menili olej a je vhodne spravit preplach motora skorsiou vymenou oleja. Hned po kupe vymenis olej aj s filtrom a po tom ako najazdis tak 2000km tak ho vymenis znovu aj s filtrom. Malo by to bohate stacit pokial je motor v normalnom stave. Pokial nie je tak ani viacero preplachov nemusi pomoct.
Takze toto je len take male vysvetlenie k olejom snad ti to pomohlo.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Utorok, 15. Decembra 2015, 20:17
od používateľa jarson
Womendriver pise:
Pises, ze ten castrol olej splna tu normu, ktora je v manuali. Ako viem, ktora API trieda zodpoveda ktorej ACEA triede? Na tom castrole je napisane acea C3, teda funguje to tak, ze jednoznacne sa da povedat, ze ACEA C3 je API kolko? Alebo sa to takto neprevadza?

api normu tvojho oleja som zistil na strankach vyrobcu. Je to SN. Teda priamo v manualy ju nemas, ty tam mas SL a SM, kazdopadne ako vyssia tebou uvedene nizsie normy splna.
Druhu otazku zodpovedal Smutok. :D

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Utorok, 15. Decembra 2015, 20:57
od používateľa jarson
Mozno ale predsa jednu vec k tomuto - nie som si isty ci tvoj motor ma povolenu pouzit ACEA A1. Totiz ovela viac skody ako v pripade o nieco vyssej nez doporucenej API normy, by mohlo sposobit pouzitie ACEA A1 namiesto A3. Ide tu otzv.HTSC viskozitu. Toto sa na obale oleja nedozvies ale je to ovela dolezitejsie nez nejake API o jednu triedu hore. Nebudem to vysvetlovat, je to zlozitejsie, nez na jednu vetu, kazdopadne radsej si na toto daj pozor a drz sa pre istotu ACEA A3. Nie A1 ani A5.
Ked chces vediet viac pohladaj na googli. Prepac, ale ozaj sa mi to nechce vysvelovat. Urcite najdes, je o tom popisane dost.
Spominam to preto, lebo ak sa budes drzat olejov 5w30, mozes na takyto olej narazit. Teda Acea A 1 , ak nie je vyslovne povoleny, radsej nie.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Utorok, 15. Decembra 2015, 21:40
od používateľa womdriver
dakujem vam vsetkym velmi pekne za (aj pre mna) zrozumitelne odpovede

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Utorok, 15. Decembra 2015, 21:43
od používateľa smutok
Ma tam napisane SL „energy-conserving“, SM „energy conserving“ co je v podstate to iste ako A1 alebo A5 nizkoviskozny olej ktory usetri viac ako 2.5% paliva oproti referencnemu 15W-40. Ked si dobre pamatam, tak je to rovnake pre obe normyAPI aj ACEA.
Ale v konecnom dosledku, vobes sa tym netrap a lej tam to z coho ty budes mat pocit, ze robis najlepsie a nech nie je zbytocne predrazeny ten olej.

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Streda, 16. Decembra 2015, 17:02
od používateľa petsvk
Co sa tyka ACEA a API noriem, tak neexistuje ziadna prevodna tabulka?????????????????????? nie je to síce tabulka ale dá sa z toho dosť vyčítať :shock:



http://origin-qps.onstreammedia.com/ori ... index.html

Re: davam nespravny motorovy olej?

Napísané: Nedeľa, 3. Januára 2016, 01:35
od používateľa slabostka6
ACEA C3 je vhodný pre naftové motory s DPF, pre benzin motor nemá zmysel používať ale neuškodí.API SL a vyššie znamená kľudne SM a lepšie SN, nič sa nestane. Azijské autá majú trošku inak písané špecifikácie : ILSAC GF4 je API SM, GF5 je API SN. ACEA je pri týchto nových motoroch A1, vždy je ale možno použiť aj A3, niekto preferuje.
Výmenný interval hlavne pri častých studených štartoch a krátkych jazdách do 15km skrátiť kľudne na 10 000km, max. jeden rok.
Ak sa jazdí veľa mesto kľudne viskozita 5W30, API SM-SN, ACEA A1
Dialničné jazdy 0W40,5W40,API SM-SN,ACEA A3
Ano, je to veda aj nieje, treba napísať aké auto, aký motor, koľko km, ako sa jazdí - hlavne ako sa často štartuje, aké sú dlhé trasy, ako sa motor zaťažuje, či berie olej a potom sa dá vybrať vhodný olej.
Prevodová tabuľka nemôže existovať lebo sú to rôzne normy - americká, europska, azijska, v niečom sú ale rovnaké resp. sa snažia byť kompatibilní, však autá predávajú všade.