Gabo -
Spider207 - urcite sa to bude dat, aspon v najblizsich rokoch, kym to este nebude uplna samozrejmost.
sonnicek - kde zacat?
1) V prvom rade mna osobne to neskutocne irituje. Som nerad za kazdu vec na aute, ktora zasahuje do riadenia ako sa jej zachce. Vec ako ABS alebo ESP chapem. Moze to zleho sofera zachranit v nejakej krizovke. (Aj ked mne osobne raz v zime ESP tak zavarilo, ze az. Situacia, ktoru som mal pod kontrolou sa zrazu stala krizova, lebo ESP netolerovalo moje riesenie situacie pomocou pretacaveho smyku a zrovnalo ma, cim mi vyrazne zhorsilo sancu na zachranu.) Ale preco by sa auto malo samo rozhodovat kedy ja chcem mat nastartovane? Navyse ked z povahy problemu je jasne, ze sa ten automat nemoze rozhodovat spravne ani ked ten system este 10 rokov budu ladit. Cize v istom percente pripadov bude robit cosi, co nechcem.
2) Mne osobne vadi aj to samotne zhasinanie a startovanie motora. Nechcem to zazivat kazde 2 minuty. Navyse restart motora chvilocku trva, nech sa snazia ako sa snazia. A clovek podvedome caka 2 chvilocky, kym to nabehne, nech sa nesnazi posuvat s autom, ktore neni este nastartovane. Cize to "zdrzuje" a pripadnu zapchu tym zhorsuje. Jazdim denne ucpatou BA a par ciest som uz isiel aj na start/stop aute a nechal som to experimentalne aktivovane. Zakazdym som si po par km uvedomil, ze ma to neskutocne rusi a vypol som to.
3) Chodci resp. okolie. Predstav si zapchu na Vajanskeho nabrezi (teda v tychto dnoch si ani neni treba nic predstavovat, vcera som tade isiel 3km krasnych 25 minut). Ak by nikto nemal start stop, tak bude pocut konstantny hluk volnobeznych motorov - vec, ktoru mozog odfiltruje a nevnimas ju. Ak by vsetci mali start stop (co nas bezpochyby v buducnosti caka) tak bude pocut neustale startovanie motorov z roznych miest zapchy. Teda nekonstantny a neperiodicky zvuk a navyse hlucnejsi ako volnobeh - teda cosi, co mozog dobre vnima a povazuje za rusive. Bude to ako motorova zvonkohra.
4) Aby to fungovalo, musel to niekto za mrte penazi vyvinut, testovat a implementovat do aut. Konkretne auto, ktore si kupis je potom kvoli tomu samozrejme drahsie ako by bolo bez toho. Navyse, aby to cele fungovalo, musis mat silnejsiu baterku, lepsi starter a ktozvie co este, co by si inak nemusel. Opat, auto, ktore si kupis, je tym padom drahsie ako by muselo. A potom je tu elektronika, ktora je zlozitejsia a prispieva k tomu, ze je tazsie diagnostikovat chyby auta pri poruche a stale viac je treba menit cele casti auta nez odstranovat konkretny problem. Teda opat, stoji ta to viac. Som presvedceny, ze uvedene naklady hravo prevazia prinost z usporenych centov za palivo.
5) Nech si reklamne brozury vravia co chcu, kazdemu technicky zmyslajucemu cloveku je jasne, ze ked mas start/stop, tak dotknute komponenty auta trpia. Baterka nadsena neni. Starter urcite tiez nie. Do konstrukcie auta sa nevyznam, ale urcite je toho viac, co trpi. Samotny motor asi tiez. A teda okrem toho, ze mas paradnejsi (rozumej drahsi) starter a baterku tak sa ti este aj toto ustrojenstvo opotrebovava viac, nez by bolo treba. A tak budes tu drahsiu baterku musiet skor vymenit, ako na aute bez start/stop systemu za novu. Alebo ti klakne skor starter. Alebo cely motor? A teda si privolavas na seba zavady, ktore bud vobec nemuseli byt, alebo by boli az neskor. A teda mas zvysene naklady na servis. A opat, len na tom stracas peniaze. Iste, neni to take fatalne, nebudes kvoli tomu menit baterku raz za pol roka a pod, ale urcite je tam nejake percento zvyseneho opotrebenia a teda zvysene naklady. Ako priklad uvediem kamosa. Jeho auto so start/stop systemom ma 3 roky od novoty a uz nestartuje (v tomto pocasi
). Merali startovaci prud - 148A (nova baterka ma 850A). Takze baterka prezila 3 roky. Trocha malo, nie?
6) Ekologicka propaganda. Ako u kazdeho takehoto vynalezu, budu nas krmit kecami o tom, ako to setri palivo (to je jedina vec, co kupujuceho zaujima) a este aj zivotne prostredie (to je vacsine u riti, hlavne ze to usetri peniaze). Ale ked clovek nahodou pouzije rozum, tak dojde k zaveru, ze ani jedno z toho neni pravda. Ano, usetri to rocne 12 Eur a 45,6789 centu na palive. To je bezpochyby terno, za to si mozem raz do roka kupit pripravok na hydrataciu pleti (
http://www.pilulka.sk/lrp-hydreane-riche-40ml). Za tri roky mam vyse 37 Eur k dobru bratm! Akurat musim kupit za kilo novu baterku. Ale tak setrim palivo, neee? A potom to zivotne prostredie. Sice ma netrapi, ale tak sak dobre, ze to stri aj to, neee? Az na to, ze plati to iste ako u hybridov a elektrickych vozitiek. Ano, ked uz sa to mota hotove po ceste, tak je to ekologickejsie ako ine auta. V pripade start/stop o 4,3129383747%. Ale keby niekto zratal ekologicky dopad vyvoja toho systemu a vyroby kazdeho jedneho kusu auta s nim, tak by sa mozno celkom lahko ukazalo, ze jeho vyvoj a vyroba ma vacsi dopad na ekologiu ako je prinos prevadzky takeho auta po ceste. Urcite to neni ani zdaleka take vypukle ako u hybridov a elektrickych vozitok, ale keby sa to dalo zratat, celkom by ma to zaujimalo. A toto mi vadi na tomto bode najviac. Vo vysledku kupujuceho nakrmia informaciou z brozury, kde sa pise, ze ak si priobjedna start/stop, bude jazdit za 4,8l na sto nie za ubohych 4,9l. A kupujuci im to casto zozerie. Zaplati start/stop a zacina setrit peniaze aj zivotne prostredie. Alebo?
Takze ako by som to zhrnul? Mam zaplatit 329 Eur (aj v pripade Focusu v najvyssej vybave za 27 tisic Eur
) za system start/stop, ktory ma irituje, vypina mi motor, kedy to nechcem, otravuje okolie, kazi mi pohonne ustrojenstvo rychlejsie/viac ako by bolo treba a komplikuje mi servis. O peniaze ma obera od momentu, kedy som si za neho priplatil. O ziadnom setreni nemoze byt rec. A ci steri zivotne prostredie? Mno, to je otazne. Ale pripadny start/stop zakaznik bude chodit s vypnutou hrudou. Vsetci, co s nim v aute idu, sa ho na ten system vypytuju a on hrdo hlasi, ze setri na palive a este je aj ekologicky. EU tiez tlieska, udaj o emisiach CO2 v TP je skutocne nizsi. A to sa pocita! Staci teda vypichnut tie spravne vlastnosti toho systemu a kulantne zamlcat tie nevhodne a kupujuci, automobilka, aj EU sa tesia. Bravo! Zase raz jeden krasny priklad toho, ako sa da hovno zabalit to obalu od cokolady a (skoro) nikto neskrikne, ze kral je nahy