Strana 3 z 4

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 14:50
od používateľa paranormalny_somarik
Rasťo napísal:Jaj chlapci z dolniakov - príď k nám na Liptov, alebo na Oravu a pochopíš, čo je to MUSIEŤ použiť pri rozbehu do kopca aj ručnú brzdu...
A to "MUSIET" by som tiez netvrdil. Preco? :?:

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 15:01
od používateľa grexos
zazil som uz kopce kde ked som nechcel dva metre dozadu musel som pouzit rucnu a to si myslim ze dokazem celkom rychlo reagovat. okrem toho nas ucili ze na lade je najlepsie sa rozbiehat z rucnej ci uz rovina alebo kopec

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 15:42
od používateľa paranormalny_somarik
grexos napísal:zazil som uz kopce kde ked som nechcel dva metre dozadu musel som pouzit rucnu a to si myslim ze dokazem celkom rychlo reagovat. okrem toho nas ucili ze na lade je najlepsie sa rozbiehat z rucnej ci uz rovina alebo kopec
Hovorim o prednokolke teraz, aj ked je to viacmenej jedno, ale usetrime si tym niektore teorie unikajuce od podstaty.

Ak je tak strmy kopec, ze spojka si sama nepodrzi auto (ale auto cuva), tak je velmi velky predpoklad, ze to stupanie je tak vyrazne, ze na snehu sa jednoducho cez prednu napravu neda preniest sila potrebna na rozbehnutie auta. Ak na pohnutie treba silu povedzme 4000N a pneumatika vie preniest len 3000N, tak sa tam skratka auto nerozbehne.

Rucna je vyhodou len vtedy, ak sa clovek nevie kvalitne rozbehnut do kopca bez rucnej. Pod pojmom "kvalitne" chapem nasledovne. Najprv pridrzanie na noznej brzde a sucasne spojku do zaberu. Potom povolenie brzdy, ked uz trakcna sila motora (cez preklzujucu spojku) zodpoveda priblizne tej brzdnej sile. A nasledne dalsie povolenie spojky a teda pridanie dalsich par Newtonov na kolesa, co nam uz potom auto uvedie do pohybu.
Rucna je nevyhnutna len vtedy, ak je extremne strmy kopec alebo (a) slaby motor vzhladom na hmotnost auta a dobre adhezne podmienky, aby sme vobec mohli uvazovat o pohnuti sa v takomto terene z trakcnych dovodov. A taktiez je nevyhnutna, ak sa niekto bez rucnej vie rozbiehnut len stylom, ze mu auto pri prechode brzda-plyn zacne cuvat a nasledne prudko pusta spojku a teda dava na hnane kolesa kratkodobo velmi velku trakcnu silu. To samozrejme kolesa pri zlej adhezii vyrazne pretoci a koeficient trenia je nahle podstatne nizsi. Vysledok je teda, ze sa nerozbehne vobec.

Samozrejme rozbiehanie s rucnou ma svoje vyhody, ale nie je pravda, ze bez rucnej sa na snehu clovek nepohne v strmsich kopcoch. Ak sa spravne davkuje hnacia sila na kola pomocou spojky, tak rucna na toto nema ziaden vplyv.

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 16:26
od používateľa grexos
ja som nepovedal ze sa nepohne iba ze nas ucili ze je to lepsie. ale ja osobne sa do strsieho kopca neviem rozbehnut bez rucnej bez toho aby mi auto necuvlo co len kusok spat. kdezto na rucnej ano.

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 16:33
od používateľa wakkee
mna by skor zaujmalo ako to je s rucnou pri zadnom nahone? Ked sa chcem pohnut s rucnou lebo ju za jazdy zatiahnem, neutrhnem ju? :)

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 18:05
od používateľa Rasťo
Nie - neutrhneš - Na MR-ke ju používam dosť často a všetko je OK.
U nás v RK máme jednu dosť husto použíanú križovatku, ktorá je do dosť divokého kopca a za prdelou máte 10 ďalších aut, ktorým nechcete skončiť na prednom bumpri. Extrémny stupák to znovna nie je, ale para_somárik - ak si myslíš, že bez nohy na plyne sa tam rozbehneš tak, aby Ti to neskapalo, tak si na omyle a do kopca si sa ešte nerozbiehal...

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Pondelok, 7. Januára 2008, 19:35
od používateľa paranormalny_somarik
Rasťo napísal:Nie - neutrhneš - Na MR-ke ju používam dosť často a všetko je OK.
U nás v RK máme jednu dosť husto použíanú križovatku, ktorá je do dosť divokého kopca a za prdelou máte 10 ďalších aut, ktorým nechcete skončiť na prednom bumpri. Extrémny stupák to znovna nie je, ale para_somárik - ak si myslíš, že bez nohy na plyne sa tam rozbehneš tak, aby Ti to neskapalo, tak si na omyle a do kopca si sa ešte nerozbiehal...
Netvrdim, ze sa tam rozbehnem na 60km/h bez stlacenia plynu, ale "ustojim" to len na spojke.

edit: doplnok - Len aby som nebol zle pochopeny. Rucnu brzdu pri rozbiehani v kopci samozrejme casto pouzivam a jednoznacne veci ulahcuje, respektive urychluje v strmsich kopcoch.

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 8. Januára 2008, 14:54
od používateľa easy
Kua chlapi a co ked mam automat?Ja pouzivam iba "P"(parking).Takze asi rucnu netreba,ci ano?
hmm... 8)

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 8. Januára 2008, 15:33
od používateľa gmork
a v noci je niekedy celkom prijemne ked ti na krizovatke niekto 5 min. svieti brzdovkami do ksichtu 8)

btw niekedy sa budem musiet prist pozriet na somarika ako ustoji na spojke nejaky 15% kopcek 8)

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 8. Januára 2008, 15:48
od používateľa Gabriel Nagy
ustoji vpohode... mozno trosku dechtit bude po case.... a spravi to len parkrat... :lol:

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 8. Januára 2008, 16:04
od používateľa chmelo
Na Ave mám tiež automat a v kopci (aj miernom) používam aj ručnú. Na rovine len P.
Už to mám zaužívané z Karolíny, že v prudkom kopci zaťahujem ručnú skoro na doraz a v miernom len na 1 až 2 zuby, viacmenej keď cítim, že zabrala.
V zime sa snažím neparkovať na "zjazdovkách" :lol: , takže ručku zaťahujem len z ľahka. Samozrejme, keď sa dá ;-)

gmork: čítaš mi myšlienky. Vždy a to aj keď je ešte len šero sa snažím v kolóne zaradiť N a používať ručku a vytáča ma k nepríčetnosti, keď sa nejaký ignorant predo mnou snaží vypáliť mi sietnice. Našťastie pre mňa mám vo väčšine áut hlavu až kdesi pri strope, takže si vždy sklopím clonu, akurát žena s mladým vzadu si to vychutnajú na plno :evil:
easy napísal:Kua chlapi a co ked mam automat?Ja pouzivam iba "P"(parking).Takze asi rucnu netreba,ci ano?
hmm... 8)

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 8. Januára 2008, 16:40
od používateľa paranormalny_somarik
gmork napísal:a v noci je niekedy celkom prijemne ked ti na krizovatke niekto 5 min. svieti brzdovkami do ksichtu 8)

btw niekedy sa budem musiet prist pozriet na somarika ako ustoji na spojke nejaky 15% kopcek 8)
A ked nahodou ano, tak potom si z toho mojho prispevku odnesies aj skutocnu pointu, alebo zovialne pridas percenta?

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 8. Januára 2008, 18:59
od používateľa johnC
johnC napísal: inak pohynanie sa z rucnou mi pripada strasne zenske :D
noo akoze teda zeny chcu mat auto vzdy pod kontrolou a preto pouzivaju rucnu vsade kde sa len da

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Streda, 9. Januára 2008, 14:01
od používateľa gmork
somarik: ano potom pojdeme na 50% :D nie len by som to chcel vidiet lebo moc sa mi to nezda 8)

mat auto pod kontrolou je dobra vec (aj ked ako som pocul "kontrola je iluzia" :))

Re: Rucna brzda pri parkovani

Napísané: Utorok, 29. Januára 2008, 10:02
od používateľa drgi
tu mame jeden prakticky prispevok do diskusie:

http://www.sme.sk/c/3700733/Auto-islo-bez-vodica.html

ČADCA. Kuriózna dopravná nehoda sa stala v piatok v obci Radoľa v okrese Kysucké Nové Mesto. Vodič Fiatu Doblo šiel smerom na Žilinu, keď v blízkosti čerpacej stanice spozoroval, ako sa k nemu približuje auto bez šoféra.

Prekvapený vodič sa snažil zrážke zabrániť, ale i napriek intenzívnemu brzdeniu do Fiata Ducato nabúral.

Ako vyšlo neskôr najavo, vodič Fiatu Ducato zastavil s vozidlom na čerpacej stanici, auto však nezabezpečil proti samovoľnému odjazdu. Vozidlo sa po klesajúcej vozovke pohlo dopredu a narazilo do dopravnej značky. Vo svojej nebezpečnej jazde následne pokračovalo až na hlavnú cestu, kde sa stala dopravná nehoda.

Vodič Fiatu Doblo utrpel ľahké zranenia. Škoda na oboch vozidlách je odhadnutá na 250-tisíc korún. Dopravnú nehodu polícia vyšetruje. O prípade informovala zástupkyňa hovorkyne KR PZ v Žiline Ingrid Jančulová.