Prevodovka a staly prevod
Moderátor: Elvis
- Srandista
- Toyota guru
- Príspevky: 1503
- Dátum registrácie: Nedeľa, 26. Júla 2009, 13:46
- Bydlisko: Brno
Prevodovka a staly prevod
Stale dnes v testoch novych aut citam, ze v ramci znizenia vypustania smrtelneho CO2 sa predlzuju prevody, a to ako normalne, tak aj samotny staly prevod. To ze to otupuje akceleraciu, a vseobecne robi auta stale lenivejsie, mi je jasne, rovnako aj to, ze si skrz to nove auto nekupim.
Kazdopadne ma ale stejne zaujima, je nejako mozne skratit staly prevod v prevodovke? Resp. skratit urcite ide, ale zaujimalo by ma, co to obnasa, a okolo akej cenovej hladiny sa to asi pohybuje?
Kazdopadne ma ale stejne zaujima, je nejako mozne skratit staly prevod v prevodovke? Resp. skratit urcite ide, ale zaujimalo by ma, co to obnasa, a okolo akej cenovej hladiny sa to asi pohybuje?
Hyundai i30 1.5 T-GDI 2022, cervena
Toyota Corolla 1.8 TS 2003, cervena
Ex: Toyota Corolla 1.3 G6 1998, cervena
Family: Toyota Yaris 1.3 2006, modra metaliza
Toyota Corolla 1.8 TS 2003, cervena
Ex: Toyota Corolla 1.3 G6 1998, cervena
Family: Toyota Yaris 1.3 2006, modra metaliza
-
- Toyota guru
- Príspevky: 1314
- Dátum registrácie: Nedeľa, 29. Júna 2008, 21:22
- Bydlisko: Košťany nad Turcom (skoro MT)
Re: Prevodovka a staly prevod
Ja som toto steloval velkostou kolies, alebo profilom pneu a stoji to 60Eur kazde zastavenie organom.
0. od 24.11.2018 aj UFO - 1,8 i-Vtec 103kW
1. Corolla E11 - 4ZZ-FE
2. Carina TA62 (r.v.1982) - 3T
Ex: Starlet darca EP 82- 4E FE
Ex: Starlet EP82-2E E,swap 4E FE(62 kW)
Ex: Carina 2- 4A FE(74 kW)
Ex: Carina E- 4A FE(85 kW)
Ex: Corolla AE86- 4A GE
1. Corolla E11 - 4ZZ-FE
2. Carina TA62 (r.v.1982) - 3T
Ex: Starlet darca EP 82- 4E FE
Ex: Starlet EP82-2E E,swap 4E FE(62 kW)
Ex: Carina 2- 4A FE(74 kW)
Ex: Carina E- 4A FE(85 kW)
Ex: Corolla AE86- 4A GE
- exo_t
- začiatočník
- Príspevky: 283
- Dátum registrácie: Pondelok, 21. Septembra 2009, 11:20
- Bydlisko: BA v lese
Re: Prevodovka a staly prevod
Výmena stáleho prevodu? Bavíme o bežnej prevodovke pre FWD Corollu, že? Tak skús zistiť, či neexistovala príbuzná (taká istá) prevodovka, s "dlhším" stálym prevodom, zožeň a daj vymeniť kus za kus. Ak takáto možnosť nie je a naozaj to chceš riešiť, čítaj ďalej:
Celá takáto práca obnáša presné zmeranie a určenie pripájacích rozmerov pre ozubený pastorok na výstupnom hriadeli a to isté pre stály prevod. Potom je potrebné poznať presnú, reálnu hodnotu osovej vzdialenosti medzi diferenciálom a výstupným hriadeľom. Tabuľková hodnota podľa mňa nestačí (ak je vôbec k dispozícii), čudovali by ste sa, ako sa dokáže hliníková skriňa plasticky zdeformovať. Čiže tu nastupuje meranie na nejakom slušnom CNC zariadení.
Následne odporúčam aspoň veľmi jednoduchý výpočet požadovanej dynamiky vozidla (úroveň 1. ročník na strojníckej fakulte - pílový diagram a dynamická charakteristika) a z nej určiť, aký prevodový pomer na stálom prevode vlastne chcem. Úvaha typu "no chcem aby to na 5ke pri 130ke točilo 1500" nestačí.
Z týchto parametrov potom vychádzame pri výpočte geometrie ozubenia, čo by bolo na samostatnú prednášku - k tomu len toľko že sa to musí spraviť poctivo, zuby musia spĺňať všetky podmienky vrátane hrúbky na hlave kvôli neskoršiemu kaleniu a cementovaniu.
Keď máme geometriu, je dobré to ešte pevnostne skontrolovať. Predpokladám že sériová prevodovka je slušne predimenzovaná, ale aj tak - pevnostný výpočet donúti riešiteľa dobre premyslieť výber materiálu a ďalšie aspekty. Ide o sériovú prevodovku, ktorá musí makať dlho - teda kontrolovať nielen na únavový lom následkom ohybu, ale aj na tlak. U takéhoto prevodu si treba dávať veľký pozor aj na merné sklzy, lebo napr. u závodnej prevodovky na dve sezóny ma netrápi termické zadieranie tak, ako u sériovky čo nabehá za rok 20 tisíc km.
Až keď absolvujem celý tento proces a som si istý, že som nenavrhol úplnú hlúposť, idem s geometriou, výkresmi a požiadavkou na materiál a spracovanie za výrobcom. Bez toho Ti nikto nepovie cenu, pretože zvolená geometria determinuje, či bude potrebné najprv robiť špeciálny nástroj (na 99 percent to bude nutné, pre kusovú výrobu to bude hrebeň). Firmy čo ponúkajú takúto výrobu nájdeš, treba použiť google a potom telefón. Moja skúsenosť je taká, že bez výkresu a parametrov sa s Tebou nemajú o čom baviť. Tieto firmy väčšinou len vyrábajú na základe podkladov. Je veľmi dôležité nájsť šikovného a skúseného konštruktéra, čo sa zároveň vyzná v technológii.
Potom sú tu úskalia. Je prakticky nemožné držať sa nejakých normalizovaných parametrov v automobilovej prevodovke, preto bude výroba nákladná a pre jeden kus sa moc neoplatí. Neviem ako Corolla (nemal som rozobratú prevodovku), ale napr. u Mazdy som videl, že ozubenie stáleho prevodu je nafrézované priamo do odliatku skrine diferenciálu. V takom prípade to už hraniční s nemožnosťou...
Ak sa bude dariť, niekedy v lete by som mohol už mať aj presnejší obraz o cenách týchto prác, ale 150 € to nebude, to viem povedať už teraz.
Celá takáto práca obnáša presné zmeranie a určenie pripájacích rozmerov pre ozubený pastorok na výstupnom hriadeli a to isté pre stály prevod. Potom je potrebné poznať presnú, reálnu hodnotu osovej vzdialenosti medzi diferenciálom a výstupným hriadeľom. Tabuľková hodnota podľa mňa nestačí (ak je vôbec k dispozícii), čudovali by ste sa, ako sa dokáže hliníková skriňa plasticky zdeformovať. Čiže tu nastupuje meranie na nejakom slušnom CNC zariadení.
Následne odporúčam aspoň veľmi jednoduchý výpočet požadovanej dynamiky vozidla (úroveň 1. ročník na strojníckej fakulte - pílový diagram a dynamická charakteristika) a z nej určiť, aký prevodový pomer na stálom prevode vlastne chcem. Úvaha typu "no chcem aby to na 5ke pri 130ke točilo 1500" nestačí.
Z týchto parametrov potom vychádzame pri výpočte geometrie ozubenia, čo by bolo na samostatnú prednášku - k tomu len toľko že sa to musí spraviť poctivo, zuby musia spĺňať všetky podmienky vrátane hrúbky na hlave kvôli neskoršiemu kaleniu a cementovaniu.
Keď máme geometriu, je dobré to ešte pevnostne skontrolovať. Predpokladám že sériová prevodovka je slušne predimenzovaná, ale aj tak - pevnostný výpočet donúti riešiteľa dobre premyslieť výber materiálu a ďalšie aspekty. Ide o sériovú prevodovku, ktorá musí makať dlho - teda kontrolovať nielen na únavový lom následkom ohybu, ale aj na tlak. U takéhoto prevodu si treba dávať veľký pozor aj na merné sklzy, lebo napr. u závodnej prevodovky na dve sezóny ma netrápi termické zadieranie tak, ako u sériovky čo nabehá za rok 20 tisíc km.
Až keď absolvujem celý tento proces a som si istý, že som nenavrhol úplnú hlúposť, idem s geometriou, výkresmi a požiadavkou na materiál a spracovanie za výrobcom. Bez toho Ti nikto nepovie cenu, pretože zvolená geometria determinuje, či bude potrebné najprv robiť špeciálny nástroj (na 99 percent to bude nutné, pre kusovú výrobu to bude hrebeň). Firmy čo ponúkajú takúto výrobu nájdeš, treba použiť google a potom telefón. Moja skúsenosť je taká, že bez výkresu a parametrov sa s Tebou nemajú o čom baviť. Tieto firmy väčšinou len vyrábajú na základe podkladov. Je veľmi dôležité nájsť šikovného a skúseného konštruktéra, čo sa zároveň vyzná v technológii.
Potom sú tu úskalia. Je prakticky nemožné držať sa nejakých normalizovaných parametrov v automobilovej prevodovke, preto bude výroba nákladná a pre jeden kus sa moc neoplatí. Neviem ako Corolla (nemal som rozobratú prevodovku), ale napr. u Mazdy som videl, že ozubenie stáleho prevodu je nafrézované priamo do odliatku skrine diferenciálu. V takom prípade to už hraniční s nemožnosťou...
Ak sa bude dariť, niekedy v lete by som mohol už mať aj presnejší obraz o cenách týchto prác, ale 150 € to nebude, to viem povedať už teraz.
A tree never hits an automobile except in self defence.
momentálne car-free
momentálne car-free
- ondrik
- Toyota guru
- Príspevky: 2442
- Dátum registrácie: Sobota, 14. Mája 2005, 08:57
- Bydlisko: PB - Mogoňov
Re: Prevodovka a staly prevod
pekne citanie...
Prius 2012 hybrid + LPG... lacnejsie to uz nejde
Celica 96 2,0 GT 3S-GE
Ex-Celica 92 1,6 STi 4A-FE
Ex-Corolla 89 5dHB 1,6 GL 4A-F
Celica 96 2,0 GT 3S-GE
Ex-Celica 92 1,6 STi 4A-FE
Ex-Corolla 89 5dHB 1,6 GL 4A-F
- Srandista
- Toyota guru
- Príspevky: 1503
- Dátum registrácie: Nedeľa, 26. Júla 2009, 13:46
- Bydlisko: Brno
Re: Prevodovka a staly prevod
Aby nedoslo k omylu, neplanujem kupovat novu Rollku (resp. ziadne nove auto), alo ako dnes vsade citam o predlzovani prevodov, zaujimalo ma, co sa s tym da robit, keby raz nebodaj doslo aj u mna ku kupe nejakeho noveho auta. Kazdopadne dik za henten text, dozvedel som sa tam vela zaujimaveho, a ak budes v buducnosti riesit daco okolo prevodovky, co sa tyka prevodov, kludne napis, budem sa tesit.
Hyundai i30 1.5 T-GDI 2022, cervena
Toyota Corolla 1.8 TS 2003, cervena
Ex: Toyota Corolla 1.3 G6 1998, cervena
Family: Toyota Yaris 1.3 2006, modra metaliza
Toyota Corolla 1.8 TS 2003, cervena
Ex: Toyota Corolla 1.3 G6 1998, cervena
Family: Toyota Yaris 1.3 2006, modra metaliza
- exo_t
- začiatočník
- Príspevky: 283
- Dátum registrácie: Pondelok, 21. Septembra 2009, 11:20
- Bydlisko: BA v lese
Re: Prevodovka a staly prevod
Postup, ktorý som uviedol vyššie sme vypracovali spolu s kolegom pre prevodovku, na ktorej pracujeme. Tam ide ale o komplet hriadele a ozubenia všetkých prevodových stupňov. V tejto chvíli mám oba hriadele položené na stole a pripravujem skice
Do konca mesiaca budeme mať hotové komplet zadanie pre výrobu a na základe toho potom zistíme výrobné náklady na kolesá, hriadele, náboje pre bezsynchrónne radenie (dog engagement, dogbox) a ďalšie veci okolo toho. Tie tu potom môžem napísať ako informáciu pre každého, kto by chcel v budúcnosti riešiť napr. krátku prevodovku pre Corollu. Je tu pár ľudí čo chce jazdiť kopce a pod., takže aj pre nich to bude myslím zaujímavé.
Do konca mesiaca budeme mať hotové komplet zadanie pre výrobu a na základe toho potom zistíme výrobné náklady na kolesá, hriadele, náboje pre bezsynchrónne radenie (dog engagement, dogbox) a ďalšie veci okolo toho. Tie tu potom môžem napísať ako informáciu pre každého, kto by chcel v budúcnosti riešiť napr. krátku prevodovku pre Corollu. Je tu pár ľudí čo chce jazdiť kopce a pod., takže aj pre nich to bude myslím zaujímavé.
A tree never hits an automobile except in self defence.
momentálne car-free
momentálne car-free
- Gabriel Nagy
- Vševed
- Príspevky: 7554
- Dátum registrácie: Streda, 8. Novembra 2006, 17:05
- Bydlisko: Želovce
Re: Prevodovka a staly prevod
ja si tipnem cenu kompletu na cca 2-2,5tis eur
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 90
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 92
ex: 6gen 3s-ge 3gen
IS300 2JZ-GE dream car
swap to 1JZ-GTE?
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 92
ex: 6gen 3s-ge 3gen
IS300 2JZ-GE dream car
swap to 1JZ-GTE?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 17 neregistrovaných