Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Fórum o všetkom, čo vás zaujíma ...

Moderátor: Elvis

Používateľov profilový obrázok
chmelo
Toyota guru
Príspevky: 2360
Dátum registrácie: Streda, 24. Januára 2007, 09:29
Bydlisko: Žilina/Kysucké Nové Mesto

Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa chmelo » Streda, 12. Mája 2010, 14:45

Nazdar všetci,
už dlhšie uvažujem o založení tejto témy, keďže je tu už viacero spokojných užívateľov zadnokoliek - myslím tým konkrétne Lexusy.
Priznám sa, že ja osobne nemám nejaké extra skúsenosti s jazdou na zadnokolke, teda ak do toho nepočítam 4Runnera alebo iný offroad, čo je síce zadnokolka, ale v prípade nutnosti (sneh, mráz, jazda v teréne) má možnosť zapnúť 4WD. Tiež je to diametrálne odlišné auto s diametrálne iným určením....takže ho nebudem brať ako bernú mincu :roll:
Tiež mi nejde o vyslovené Funcars, ktoré sú využívané sezónne a viacmenej na vyblbnutie...tam je to jasné a viacmenej je to náhrada motorky....aj keď nie celkom adekvátna :mrgreen:

Samozrejme je jasné, že najlepšie je si to vyskúšať, ale nie každý si môže požičať, alebo prechodne kúpiť Lexusa a keď ho už kúpi, tak sa ho zas nemôže len tak zbaviť a to hlavne z finančných dôvodov.
V podstate mi teda ide o to, aby tí čo na Lexusoch a zadnokolkách jazdia denne, v každom čase aj nečase, zima, leto....no proste nonstop vyňadrili svoj názor (teda ak chcú) a aby sme sa my prednokolkári, ktorých je myslím väčšina poučili a dozvedeli niečo nové.
Viem, viem...väčšina vecí je všeobecne známych, ale ako jeden príklad za všetky spomeniem fakt/mýtus o jazdení so zadnokolkou v zime....všetkým je jasné, že ovládateľnosť je iná, ale prečo si potom toľko ľudí kupuje Lexusy a Bavoráky, keď žijú na severe, kde je viacmenej polovica z roku zima?

Tak....a terazky som zvedavý, čo z vás vypadne ;-)
Palculienka - Sienna, 3,5L 2GR-FE
Reiner - 4Runner, 2,4L 22R-E - v opatere:)
Anička Dušička - Honda CX500C

Používateľov profilový obrázok
liguere
toyoťák
Príspevky: 814
Dátum registrácie: Pondelok, 30. Júla 2007, 22:54
Bydlisko: presov
Kontaktovať používateľa:

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa liguere » Streda, 12. Mája 2010, 15:01

kazdy jeden rozbeh na blbom podklade (mokro, sneh), najma ak je to este do kopca, mi pripomenie, ake lahke to bolo so zadohrabom (jazdil som skodu 130 a potom rapid130, cize sa da hovorit aj o akom takom hrabani).
fyziku neodrbes, predohrab ti zaberom vlastne odlahci predne kolesa, teda mas mensi pritlak na vozovku a tym dokazes preniest mensiu silu. vysledok, bezmocne hrabes a nepohnes sa. das mensi plyn, uz to do toho kopca vlastne nevladze.

zadohrab - fyzika funguje rovnako, zaberom odlahcis predne kolesa (to je ale v tomto pripade jedno), no ale zatazis viacej zadne, vacsi pritlak = v pohode silu prenesies bez preklzu, krasne sa pohnes

ale zase pri predohrabe ti na snehu zadok tak lahko neustreli do priekopy
terazky avensis combi t25 1.8vvti
ex: RIP avensis combi t22 1.8vvti Obrázok
ex: e11 1.3 G6, UK = s vyrobnou chybou, volant na blbej strane

Používateľov profilový obrázok
grexos
Toyota guru
Príspevky: 2461
Dátum registrácie: Štvrtok, 8. Marca 2007, 10:27
Bydlisko: Gbely
Kontaktovať používateľa:

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa grexos » Streda, 12. Mája 2010, 15:26

so zadohrabom mam skusenosti len s cortiny. celkovo ked je smyklavejsi povrch dost citit ze zadok odskakuje ale corinu tazko porovnavat s lexusom :D
Corolla TE71 GT 2T-G
Previa TCR1 2TZ-FE
Yaris 2 1.3
Mazda 5 2i
Ex: Ford Cortina MK3, AE111L, H Stream 2.0, AE92L GTi

Používateľov profilový obrázok
chmelo
Toyota guru
Príspevky: 2360
Dátum registrácie: Streda, 24. Januára 2007, 09:29
Bydlisko: Žilina/Kysucké Nové Mesto

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa chmelo » Streda, 12. Mája 2010, 18:30

Čo sa týka fyziky je to jasné, aj keď u škodoviek je to iná koncepcia - teda motor vzadu, zadný náhon a tým pádom aj iné vlastnosti...vyššia váha na zadku v tomto prípade je plusom ako aj váha motoru vpredu u prednokoliek...

...motor vpredu u zadnokoliek tomu samozrejme dáva iný rozmer a niekedy je problém rozbehnúť sa aj na snehu na rovine, to je zas prípad napr. Runnera, starej Prevky a Hiace...ale to sú zas iné autá a iný extrém...

Skôr by ma zaujímali skúsenosti s klasickými autami (sedan, kombi...)...predsalen je u nich ináč rozložená váha ako napr. u offroadu a tým pádom aj chovanie bude kdesi inde. Ako vravím, nejde mi ani tak o branie zákrut driftom a podobné disciplíny (aj keď ako spestrenie presunu z bodu A do bodu B je to fajn), ale skôr o tú dennú rutinu, fungovanie v zime a tak podobne u štandardne používaných vehiklov ;-)
Palculienka - Sienna, 3,5L 2GR-FE
Reiner - 4Runner, 2,4L 22R-E - v opatere:)
Anička Dušička - Honda CX500C

milos
začiatočník
Príspevky: 211
Dátum registrácie: Streda, 27. Mája 2009, 19:08
Bydlisko: Poprad

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa milos » Streda, 12. Mája 2010, 19:08

ja mam par skusenosti s bratovim bmw je to naftak a musim povedat že v zime na rozbeh určite lepsie ako moja corolka, viacery ho odradzovali od zadokolky že v zime bude mat problemy a že ostane niekde v kopci stat - mytus fakt sme nenašli kopec a povrh aby sa auto nerozbehlo - skušali sme len na cestach žiadne polne cesty a povrchy pre offroady, ale rozne vrstvy snehu a ladu. Elektronika blikala jak besna ale auto ani neprehrablo. Bez elektroniky trocha problem ale urcite nie katastrofa asi ako predokolka este vela zalezi od pneu. A zasa zatačky ked zadok leti dopredu jaka zabava a s pomocou elektroniky to islo uplne lahko stacilo v zatacke dupnut na plyn zadok otrhlo jemna korekcia volantom o ostatne sa postarala elektronika. Pre mna určite zadokolka ako dalšie auto lexus,pripadne podla vašich skusenosti mozno nejaka toyka lebo bavo sa nepači mojej manželke a ja uz len japoncov :D
uz sa tesim na vase skusenosti
Toyota Corolla E12 1.4 VVTi

Používateľov profilový obrázok
Elvis
Toyota guru
Príspevky: 1989
Dátum registrácie: Pondelok, 26. Júla 2004, 12:30
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa Elvis » Streda, 12. Mája 2010, 22:27

hosi tak sa vyjadrim ako prvy :)

Hned ako prvu vec ktoru poviem, si berte ako alfu a omegu pri zadnom nahode: KVALITNE PNEUMATIKY. Bez nich je to v zime v prdeli. Doslova. Ak mas kvalitne a nezjazdene gumy, tak by si nemal mat problem, najma ak mas samosvor. IS ma seriovo protipreklz + rezim snow. Avsak prednokolka je na zimu lepsia ako zadnokolka a to z velmi jednoducheho dovodu - predok sa dokaze vyhrabat (tocenim volantu na mieste) kdezto ked zapadnes zo zadkom tak amen maria. Mne sa to stalo pred rokom na Kramaroch. Musel som zavolat kamosov aby ma vytlacili spat. Dalsi faktor je ten, ze ked uz pneu nedokazu preniest vykon/krutak na cestu, tak predok len zacne hrabat. Avsak u zadneho nahonu ta zacne zadok predbiehat...

ak vsak odhliadneme od zimnych podmienok, IS ma genialne jazdne vlastnosti, na suchu predci 99% prednokoliek. Je to najma vdaka dokonalemu rozlozeniu hmotnosti 50/50. Tam kde s beznym autom tlacis cumak von zo zakruty, tam si IS svysti bez problemov dalej.

Zhrnute a podciarknute - nebal by som sa toho, hlavne ak nejazdis ako debil a nesetris na gumach.
Obrázok
Autá, ľudia, príbehy. Vyberáme tie najlepšie témy, príbehy a živé prenosy z motoršportu. volant.tv

Používateľov profilový obrázok
cahir
MX-5 guru s malým zmrdom
Príspevky: 1896
Dátum registrácie: Sobota, 1. Januára 2005, 12:39
Bydlisko: Bratislava

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa cahir » Streda, 12. Mája 2010, 23:18

no co napisat... na predokolkach som sa naucil jazdit (ak neratam ifu a v3s v autoskole). potom prisiel fun car a ucenie sa jazdit so zadokolkou. miata je fantasticke auto ktore ta nauci. a ked neni co ucit tak zdokonali. ja somsa len ucil. faza zdokonalovanie je momentalne 'in progress'.
no a po miate prisiel is200. moja druha zadokolka v zivote. a uplne ine auto ako miata. paradoxne, kasluc na famy som ho kupil hlavne na zimu. momentalne mam dve zadokolky a predohrab uz nechcem. mozno to pride niekomu ako poza, pretoze naozaj mi nejde o lepsi grip pri akceleracii, ani nechodim dverami do zakruty (i ked miatou ma dost bavi utrhavat zadok). takze preco? sam to mozno nedokazem zodpovedat, je to hlavne asi o pocite. pak hlavne citlivost riadenia. neporovnatelne, najma ked po dlhsom case sadnem do predohrabu.. a potom su tu zakruty. ked idem so zadokolkou do zakruty, mam nutkanie ju drzat pod plynom. citit ako zadok tlacit cele auto a s obrovskou ochotou sa vrha do zakruty. presy opak fwd.
negativa - u mna ziadne. celkovo - objektivne je v aute menej miesta kvoli kardanu a diferaku. ci uz teda v interieri kvoli stredovemu tunelu, alebo vyssie dno kufra. niekomu to moze prekazat. co sa tyka bezpecnosti, osobne tam nevidim ziaden problem. vsetko je len a len na osobe kto to riadi. ja som odjazdil dve zimy s miatou, ktora nema okrem abs ziadnu elektroniku a bolo to uplne skvele. plus je samosvor, kedy je trakcia predsa len lepsia a nestane sa, ze sa jedno kolo toci naprazdno. s lexusom je to uplna hracka. nebol som s nim nikde v horach, takze nemozem posudit nejake extremnejsie situacie, no na cestach, i zasnezenych, dokonca uplne bielej dialnici sa jazdilo dost dobre. tam som ziaden hendikep nepocitoval. navyse is200 ma TRC takze pri preklze alebo strate adhezie sposobenej silnym plynom uberie z vykonu celkom promptne. mne to casto aj vadilo, lebo dostat takto auto do smyku na snehu bolo takmer nemozne. doslo len k malemu utrhnutiu zadku, jemnucka kontra a slo sa dalej.
pri vypnutom trc som bol nadseny ako je IS nadherne kontrolovatelne (neporovnatelne lepsie ako miata). je jasne ze aj s trc auto dostanes do smyku, ale to su uz situacie sposobene privysokou rychlostou a naslednou odstredivou silou. a tam je uz uplne jedno, ktora naprava je pohanana. nakoniec v prospech hovori vyvazenie 50:50 takze ten zadok je na zadokolke stabilnejsi nez na fwd.
jedina kriticka situacia sa mia stala ked som vychadzal z podzemnej garaze na sikma plocha bola namrznuta. zadok zacal pretacat, auto spomalilo, takmer zastalo na mieste a kola (alebo mozno iba jedno, neviem) sa tocili. trc blikalo a co bolo najhorsie, zadok sa pomaly stacal do strany, kde bol mur. nastastie som vysiel, ale toto moze byt niekedy kriticke a toto sa na fwd stat nemoze. no je mozne ze dnes to us ziesi nejaky stabilizacny system. ale dobry sofer si poradi... ono je to dost o citlivej nohe na plyne.

no v kazdom pripade moje dalsie auto bude opat rwd a opat 6valec. moznosti su tri. :)
ex: Corolla E12 1.4VVTi
ex: Mazda Miata Obrázok
Lexus IS200 Obrázok
Honda PCX

shinnok
panic
Príspevky: 35
Dátum registrácie: Utorok, 19. Mája 2009, 00:39
Bydlisko: Bratislava

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa shinnok » Štvrtok, 13. Mája 2010, 22:47

milujem zimu na ISku.. zabava jak hovado.. obcas zapadnes ale inac strasna sranda. plynom si krasne kontrolujes smyk. a ked vypnes trakcnu kontrolu je to este vacsia zabava.. len si treba davat bacha ;-)
co sa tyka zadneho nahonu.. v zime nic moc u mna kedze motor v predu.. takze vacsinou davam ludi do zadu nech zatazia ked treba :)
Ale nestalo sa mi ze by som nevysiel na kopec atp.... akonahle je auto zatazene nema problem.
Lexus Is 200, 2003

shinnok
panic
Príspevky: 35
Dátum registrácie: Utorok, 19. Mája 2009, 00:39
Bydlisko: Bratislava

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa shinnok » Štvrtok, 13. Mája 2010, 22:49

zazil som aj velmi prudky stupak v jednej dedinke so strasne nekvalitnou rozderavenou vozovkou pokrytou ladovymi krihami a snehom.. vysiel som uplne v poho na prvu supu... auto bolo vsak zatazene na full ludmi :)
Lexus Is 200, 2003

Používateľov profilový obrázok
chmelo
Toyota guru
Príspevky: 2360
Dátum registrácie: Streda, 24. Januára 2007, 09:29
Bydlisko: Žilina/Kysucké Nové Mesto

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa chmelo » Piatok, 14. Mája 2010, 11:43

Super chalani...dík za info. Presne o takéto info som stál. Ako hororím, fyzika je jedna vec a osobné skúsenosti druhá ;-)
Palculienka - Sienna, 3,5L 2GR-FE
Reiner - 4Runner, 2,4L 22R-E - v opatere:)
Anička Dušička - Honda CX500C

Používateľov profilový obrázok
Rasťo
Vševed
Príspevky: 3806
Dátum registrácie: Streda, 7. Marca 2007, 17:45
Bydlisko: Ružomberok
Kontaktovať používateľa:

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa Rasťo » Piatok, 14. Mája 2010, 13:22

Predokolka jednoznačne pre začiatočníka, ženu, alebo na pohodové dochádzanie do práce. Tak ako píšu chalani - v zime lepšia voľba ako RWD. Dôvody sú prečo nie RWD sú jasné - motor v predu a relatívne ľahký zadok (neberte v podtaz škodovice, poršátka a midshipy). Pravda ale je že elektronika aj v zime u RWD veľmi veľa zachráni. Na zimu všeobecne najlepšie AWD - to myslím každý súdny človek uzná.
Odmysliac športové a kvazišportové autá, tak pri moderných súčasných autách pri bežnom šoférovaní nie je podstatný rozdiel v správaní medzi FWD a RWD - teda pokiaľ ho netlačíš k limitám schopností, ale tam zas veľa urobí elektronika (ak je funkčná).
Moje skúsenosti:
FWD E11 - auto na bežné chodenie - žiadny (ani len pokus o) trhač asfaltu ani v prevedení G6R. V zime sa správalo ale veľmi pekne - hlavne vďaka možnosti využívať super kombináciu FWD + ručná brzda.
FWD E9 GTi - o niekoľko tried lepšie auto ako E11 (teda ak si odmyslíte minimalistický interiér). Detto musím zaklopať - nikdy ma negatívne v zime neprekvapilo. Oproti E11 podstatne lepšie správanie v zákrutách - to ale musím asi pripísať komplet prekopanému podvozku.
RWD RA61 - zadokolka bez akejkoľvek technológie - totálne surové auto. V zime zúfalé aj na UG7 gumách. V lete ale totál šleha - to drifuje úplne samo. Stačí proste podradiť a dupnúť na plyn - žiadne babranie sa s ručkou. Inak povedané - pokojne sa na tom moc jazdiť nedá.
RWD MR2 - auto úplne inej triedy ako tie doteraz spomínané. Neutrálne správanie v zákrutách pri akýchkoľvek rýchlostiach. Akurát treba pri bláznivejších rýchlostiach povoliť plyn - brzda len fakt jemná aj to keď to človek skutočne preženie. V zime napodiv aj na letných gumách celkom sranda - chodilo to omnoho lepšie ako RA61 na zimách. Popravde som ju ale po snehu a ľade moc nedral a keď na to došlo, chodil som radšej opatrne.
U mňa je pri voľbe auta mierna schýza - strašne rád jazdím na Kačene, ale keď si sadnem do MR-ky, vždy mám pri plyne na podlahe zimomriavky na chrbte a úsmev šialenca na xichte...
Ku IS200 - mal som tú možnosť a bral by som ho ako kvázirodinné auto - motoricky niekde na úrovni Kačeny a podvozkovo vďaka elektronike neutrálne, ale dojem že tomu autu chýba výkon sa proste nedá prekryť ničím.
Na čase nezáleží...záleží pouze na životě

Lexus RX400h, ´08, 1MZ-FE
Toyota MR-2 W3, ´00, 1ZZ-FE
Toyota Corolla AE92, ´88, 4A-GE 16V
Ex : Toyota Yaris XP10, ´01-´05, 1SZ-FE
Ex : Toyota Celica RA61. ´85, 21R-C
Ex : Toyota Corolla E11, ´98, 4E-FE

Používateľov profilový obrázok
Gabriel Nagy
Vševed
Príspevky: 7554
Dátum registrácie: Streda, 8. Novembra 2006, 17:05
Bydlisko: Želovce

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa Gabriel Nagy » Piatok, 14. Mája 2010, 13:50

preto je tam este varianta IS300... ale manual som nenasiel, zatial... len automat... teda vsedane, kombi by som ani nechcel.

Ja mam zatial skusenosti len s FWD autami (ak neratam iveco daily) takze super vozenie ciuz na snehu, alebo na suchu. RWD ale urcite raz tiez vyskusam :-)
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 90
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 92
ex: 6gen 3s-ge 3gen :-)
IS300 2JZ-GE dream car
swap to 1JZ-GTE? :-D

Používateľov profilový obrázok
liguere
toyoťák
Príspevky: 814
Dátum registrácie: Pondelok, 30. Júla 2007, 22:54
Bydlisko: presov
Kontaktovať používateľa:

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa liguere » Piatok, 14. Mája 2010, 14:52

neni AWD ako AWD...zase sice naciahnem mimo sudka, ale kamos co mal NIVU povedal, ze to je akurat na zabitie na snehu. les/teren super, blato apod. proste super, ale ujazdeny sneh/lad - samovrazda
terazky avensis combi t25 1.8vvti
ex: RIP avensis combi t22 1.8vvti Obrázok
ex: e11 1.3 G6, UK = s vyrobnou chybou, volant na blbej strane

Používateľov profilový obrázok
Rasťo
Vševed
Príspevky: 3806
Dátum registrácie: Streda, 7. Marca 2007, 17:45
Bydlisko: Ružomberok
Kontaktovať používateľa:

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa Rasťo » Piatok, 14. Mája 2010, 15:15

Niva má strašne vysoko ťažisko a malý rázvor - podobne by sa chovala aj malá 3 dverová RAV4.
Na čase nezáleží...záleží pouze na životě

Lexus RX400h, ´08, 1MZ-FE
Toyota MR-2 W3, ´00, 1ZZ-FE
Toyota Corolla AE92, ´88, 4A-GE 16V
Ex : Toyota Yaris XP10, ´01-´05, 1SZ-FE
Ex : Toyota Celica RA61. ´85, 21R-C
Ex : Toyota Corolla E11, ´98, 4E-FE

Používateľov profilový obrázok
stefan-celica
Toyota guru
Príspevky: 1669
Dátum registrácie: Štvrtok, 25. Septembra 2008, 20:07
Bydlisko: Slovensko

Re: Zadný vs. predný náhon - výhody,nevýhody a hlavne skúsenosti

Príspevok od používateľa stefan-celica » Streda, 19. Mája 2010, 16:11

Zadny nahon prejde zakrutu vzdy rychlejsie ako predohrab?
Toyota Celica T20 ST202 129kw 3SGE McPherson :) 376 916km, Evans Coolants, K&N, PUR 80Sh
Renault Trafic 2.0dci M9R L2H1 toto auto my bol čert dlžný
Subaru Legacy AWD 2.0 boxer EJ20 318 000km

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 20 neregistrovaných