Oleje raz a navždy

Fórum o všetkom, čo vás zaujíma ...

Moderátor: Elvis

Používateľov profilový obrázok
Avensis
Toyota guru
Príspevky: 1160
Dátum registrácie: Utorok, 10. Marca 2009, 15:22
Bydlisko: RV
Kontaktovať používateľa:

Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Avensis » Sobota, 27. Februára 2010, 12:05

Možno tu niečo podobné už je, no nenašiel som to ;-)
Preposielam článok, ktorý dáva podľa mňa dosť jasné vysvetlenie:Citujem

Viskozita nemá nič spoločné s kvalitou, výkonom a životnosťou oleja, údaje o viskozite nám podávajú informácie o tom aký je olej tekutý, riedky, hustý pri daných podmienkach. Vo všeobecnosti :
zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W určujú "štartovatelnosť" motoru pri nízkych teplotách Čím je číslo nižšie , tím nižšia môže byť teplota okolia a tekutosť ostáva zachovaná.

Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60 označujú viskozitu oleja za vysokých teplôt. Čím je číslo vyššie, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení mazania motoru,

SYNTETIKA vs MINERÁL: Neexistuje žiadny plne syntetický motorový olej, v každom je nejaká minerálna zložka. Delenie na minerál, polo a plnú syntetiku je prežitok z minulosti, a dodnes sa používa len kvôli tomu že výrobcovia si cez tieto zaklínadlá robia marketing.
KVALITA vs VISKOZITA
Z minerálnych olejov je možné namiešať akúkoľvek viskozitu čiže aj 5W40, čiže tu absolútne padá mýtus o tom že oleje 15W 40 sú automaticky minerály a 5W40 sú plné syntetiky. Je faktom že mnoho opovrhovaných olejov 15W40 má viac syntetickej zložky ako vychvalovaný 5W40.
Kvalita je daná aditiváciou, a o kvalite nehovorí viskozita ani tvar flašky či známy výrobca, ale špecifikácia (norma). Čiže ak 15W 40, 10W40, 0W40 majú rovnakú normu ACEA A3/B3- majú tieto oleje rovnakú kvalitu, výkon a životnosť, žiadna syntetickosť, nesyntetickoť minerálnosť. My ako spotrebitelia aj tak nezistíme koľko je v oleji syntetickej a koľko minerálnej zložky, Takže zabudnime na syntetickosť a minerálnosť.

KVALITA vs VÝROBCA - treba si uvedomiť že olej sa nedá vyrobiť len niekde na družstve v starom kravíne, čiže aj oleje v hypermarketoch musela vyrobiť nejaká veľká rafinéria, možno na jednej linke spolu s veľaoslavovaným Castrolom. Oleje neznámych značiek sú prebalené oleje, a v žiadnom prípade nemôžme tvrdiť že sa jedná o nejaký šmejd. My ako zákazníci sa nikdy nedozvieme či tento neznámy olej nie je práve ten náš milovaný a olľúbený len v inej flaške, takže kvalitu určujú len špecifikácie ktoré spĺňa, ak ich plní môžme ich do auta použiť hoci pôjde o olej vyrobený na Jupiteri.

KVALITA=ŠPECIFIKÁCIA: Hlavným merítkom kvality u olejov je špecifikácia ( výkonnostná špecifikácia, norma) ktorú spĺňajú. Norma API ( americká norma: pre benzínové motory : zastaralé SA,SB,SC,SD,SE,SG,SH, súčasné SJ,SL,SM) pre dieselové motory: zastaralá: CA,CB,CC,CD,CD2,CE..... súčasná: CF,CF2,CG4,CH4,CI4) Pre naše podmienky je však smerodajná európska norma ACEA ktorej sa treba držať
Normy
A1/B1- štandardný olej pre normálne vým. int.
A2/B2 - štandardný olej pre normálne vým. int.,
A3/B3 Olej pre vysokú zátaž, a long-life intervaly
B4 – možné použitie pre dieselové motory s priamym vstrekovaním,
A5/B5 - ako A3 / B4, ale so zníženou HTHS viskozitou, možno použiť len na výslovný predpis výrobcu.

KVALITA=ALKALICKÁ REZERVA OLEJA: Pri spaľovaní, ktoré je oxidačným procesom vznikajú kyslé a alkalické látky z paliva a spalín. Hlavne pri studených štartoch je časť horúich spalín prefukovaná cez piestne krúžky. V chladnej kľukovej skrini so studeným olejom sa spaliny s kyslými látkami skondenzujú a sú splachované olejom- tým rastie kyslosť oleja (degradácia oleja). Olej plný kyslých a alkalických prvkov prípadne aj sadzí pôsobí korozívne na motor. Olej musí obsahovať aditíva ktoré sú schopné neutralizovať tieto škodlivé látky – alkalická rezerva oleja. Je vyjadrovaná hodnotou TBN – čím je hodnota vyššia tým vydrží olej dlhšie neutralizovať tieto nežiaduce látky. Toto je jedna z mimoriadne dôležitých ukazovateľov kvality oleja nie to či je to Madit, Castrol, Shell, alebo či má peknú flašku alebo či je drahší. Bohužiaľ na flaškách často nie je uvedený koeficient TBN, ktorý musíme hľadať až v technických listoch oleja.
ZMIEŠATEĽNOSŤ OLEJOV- všetky motorové oleje sú navzájom miestiteľné, nikdy sa nič nezrazí, neusadí, môže sa akurát zmeniť viskozita tejto zmesi. Núdzovo je možné zmiešať všetko, nie je to však odporúčané.
Ani zadretie motorov nehrozí, maximálne u starých áut čo jazdili na M6A ktorý nechával usadeniny, tak v tomto prípade môžeme zadrieť použitím moderného oleja, ktorý tieto úsady rozpustí.
ZÁZRAČNÉ PRÍSADY – sú založené na marketingu a polopravdách, väčšinou mazivosť skutočne zvýšia, čiže motor ide pocitovo lepšie a tiššie, lenže reagujú s aditívami v oleji a olej po tejto reakcii už nechráni motor proti korózii, čiže nastáva postupná korózia motora.

Takže žiadna syntetickosť, žiadna 15W40 = minerál, žiadna nekvalita kvôli nižšej cene inej značke, žiadne recyklované oleje, LEN ŠPECIFIKÁCIA spolu S ALKALICKOU REZERVOU a ostatnými ukazovateľmi sú merítkami kvality.
Koniec citácie.

Na koniec ak som dobre pochopil podľa tabuľky viď. napr. tu je alternatíva na Celicu 2,0 GT :Alternativní doporucení, Engine (Petrol), >2000: <-29°C do 10°C, 5W-30; -18°C do >38°C, 10W-30; -12°C do >38°C, 15W-40; -7°C do >38°C, 20W-50
Vychádza mi, že ak vonku (prostredie kde motor pracuje) je dajme tomu -29°C až +10°C je dobré dať olej s viskozitou 5W-30, čiže tzv. zimný olej a na jar resp. v lete je +30°C max tak stačí aj 10W-30, z toho vyplýva, že nie vždy je najsamlepší olej typu 0W-30, 5W-30 atď.
Ja určite prihliadnem aj na tento fakt, keď budem meniť olej. Doteraz som používal 10W-40 aj v lete aj v zime. Isto nedám do Cecil 5W-30 keď je ten olej určený na podmienky od -29°C do +10°C, nakoľko je už na jar a v lete viac ako 10°C. Laicky povedané olej nespĺňa svoju funkciu a takom období. Opravte ma ak sa mýlim. ;-)

Tu je link na pár mazacích plánov určitých olejov:
http://www.rtservis.sk/page_5.html
Lexus LS 430 President pack
ex.Lexus GS 300
ex.Celica GT 94 LSD SS II + chladič prevodovky
ex.Corolla GT-i AE92 89"

Yamaha WR
Yamaha XS veterán :-)
ex.Yamaha XT
ex. Carina E 2,0 TD

ex. Toyota Avensis D4D 2,0 T22

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4415
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa AndyGTP » Sobota, 27. Februára 2010, 14:11

ano, mas pravdu toto zhrnutie resp. rozne poznatky uz tu boli preberane niekde v drgiho teme. Dobrym zdrojom vtedy bolo forum oleje.cz tusim. Resp. tak nejak sa to volalo. Ja osobne som presvedceny, ze v nasich klimatickych podmienkach beznemu motoru staci olej 10W40, pretoze spodny (zimny) index zvacsa hravo vykryva aj tie najvacsie mrazy (aspon tu dole v okoli Bratislavy). Avsak, riesili sme tu aj to, ze cim vacsi rozdiel medzi oboma indexmi, tym je olej hustejsi (analogicky 5W40 sa zvykne odporucit starsim motorom v pripade mensej netesnosti alebo zvyseneho konzumu oleja motorom), tj oleje typu 5W30 ci 10W30 su povazovane za akesi "lahkobezne" a Toyota ich odporucala najma do svojich VVTi a VVTLi motorov. Tam vsak treba ocakavat naopak zvysenu spotrebu oleja. Ja osobne by som sa na tvojom mieste indexu 30 nebal, pretoze na bezne pouzitie, ak je motor dobre navrhnuty, chladeny a vyrobca dany index odporuca, tak by som to neriesil. Indexy typu 50 a 60 su potom urcene na zavodne aplikacie, alebo aj ako marketing tunerom. Ale pri serioznych upravach sa oleje 20W50 ci 20W60 a podobne pouzivaju naozaj pri extra zataziach. Aj Valvoline ma radu produktov s tymto spojenu..

ty mas ale tusim 3SGE ak sa spravne z podpisu domnievam, tak podla mna 10W40 je pohodovy olej. Neviem co odporuca Toyota v knizke, ale mne tiez odporucila z tovarne kludne 15W30 alebo 15W40, resp. 10W40 ak startujem v nasom miernom podnebnom pasme v zime...

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
Gabriel Nagy
Vševed
Príspevky: 7554
Dátum registrácie: Streda, 8. Novembra 2006, 17:05
Bydlisko: Želovce

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Gabriel Nagy » Sobota, 27. Februára 2010, 14:17

andy, 5w-40 do starych aut??? nie nahodou 15w-40?
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 90
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 92
ex: 6gen 3s-ge 3gen :-)
IS300 2JZ-GE dream car
swap to 1JZ-GTE? :-D

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4415
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa AndyGTP » Sobota, 27. Februára 2010, 14:34

ja za stare povazujem aj moje auta. Aj E11. Vies, Gabo, ved vacsina 4EFE motorov v celom ČSSR uz ma aj tak cez 200tkm, aj 300 mnohe z nich. Tak preto som sa vyjadril ze STARE. Mozno som mal napisat, ze pravdepodobne nie do Skodoviek, predsalen Japonci robili modernejsie motory uz v 80. rokoch. Zober si 4AGE napriklad. Ale viem, co si mal namysli: to "rozpustanie usadenin".

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
Avensis
Toyota guru
Príspevky: 1160
Dátum registrácie: Utorok, 10. Marca 2009, 15:22
Bydlisko: RV
Kontaktovať používateľa:

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Avensis » Sobota, 27. Februára 2010, 15:59

Andy: Áno máš pravdu, mám 3S GE, km tam bude mojím odhadom cez 200 tis, na tacho je dačo okolo 153? ani sám neviem, nakoľko neverím tomu stavu :razz: Takže podľa toho tam bude stačiť aj 10W-40 možno aj 15W by mu nič nespravilo, nakoľko je ten motor jazdený už dlhšiu dobu. O tých netesnostiach zatiaľ nemám poznatky, nezisťoval som to nakoľko ešte nebolo na to času. A neviem presne aký odporúča výrobca do Cecil, ale ako aj ty vravíš 10W-40-tkou nič nepokazím. Takže čisto môj pohľad na 5W-30, alebo 0W-30 je úúúplná zbytočnosť, ale to je môj názor, ako vravím ja osobne by som nedával taký olej. Spomínal si novšie motory VVTi a VVTL-i, o tých bohužial neviem skoro nič nakoľko som mal doteraz diesle :)
Aj do Avensis-u som dával 10W-40 a nikdy nebol problém, bol to Castrol Magnatec Diesel, normu spĺňal, mohol sa dávať aj do motorov s Common Railom, ale to asi vieš :D
Ak budem dávať nový olej do Cecil tak uvažujem nad viacerými možnosťami:
1. Valvoline
2. Liqui Moly
3. Selenia
4. Castrol? (to sa ešte uvidí, "počul" som, že vraj zanáša motor, no nechce sa mi tomu veľmi veriť)

V knižke od Ave som mal továrensky asi 15W-30?40? už nepamätám, takže tento typ oleja nejde len do "starších" aút.
Všetko je to na marketingovom trhu, neznalosti a takej tej post socialistickej zaostalosti ludí ako je to spomínané v článku.
Pred pár rokmi bol(i) M6AD, M7AD, I II III, ADS do turbo motorov (väčšinou Tatra, Liaz) a tu vznikli mýty ako polosyntetika,plnosytetika,minerál. ;-)
Nejde mi tu o mudrovanie, v podstate mi je jedno kto si aký olej dáva, len som chcel kus poukázať, že občas je dobré sa poinformovať ohľadom oleja a až tak naliať to čo je vhodné pre naše Toyky ;-)
Podľa mňa nieje hamba mať 15W-40 v Celice, Camry, Ave, Rolke, Mr-ke, nebodaj v Lexe ak to výrobca dovoluje :razz:
Ja to vravím iba preto, lebo poznám pár mantákov v mojom okolí čo si myslia, že ked dajú 5W-30 do 10-15 ročného auta, tak sú niečo viac, lebo iný majú iba 10W,15W atď a pritom môže byť, že ten 10-15W je lepší ako ten 5W pre to konkrétne auto. ;-)
Lexus LS 430 President pack
ex.Lexus GS 300
ex.Celica GT 94 LSD SS II + chladič prevodovky
ex.Corolla GT-i AE92 89"

Yamaha WR
Yamaha XS veterán :-)
ex.Yamaha XT
ex. Carina E 2,0 TD

ex. Toyota Avensis D4D 2,0 T22

Používateľov profilový obrázok
Gabriel Nagy
Vševed
Príspevky: 7554
Dátum registrácie: Streda, 8. Novembra 2006, 17:05
Bydlisko: Želovce

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Gabriel Nagy » Sobota, 27. Februára 2010, 19:27

andy: uz rozumiem :-)

svoju som z ciech doniesol s olejom texaco 10W-40 a uz som ho vymenil za Liqui moly 10w-40 MOS2
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 90
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 92
ex: 6gen 3s-ge 3gen :-)
IS300 2JZ-GE dream car
swap to 1JZ-GTE? :-D

Používateľov profilový obrázok
Avensis
Toyota guru
Príspevky: 1160
Dátum registrácie: Utorok, 10. Marca 2009, 15:22
Bydlisko: RV
Kontaktovať používateľa:

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Avensis » Sobota, 27. Februára 2010, 21:32

Gabriel Nagy napísal:andy: uz rozumiem :-)

svoju som z ciech doniesol s olejom texaco 10W-40 a uz som ho vymenil za Liqui moly 10w-40 MOS2

Gabko: A aký je ten Liqui? ;-)
Lexus LS 430 President pack
ex.Lexus GS 300
ex.Celica GT 94 LSD SS II + chladič prevodovky
ex.Corolla GT-i AE92 89"

Yamaha WR
Yamaha XS veterán :-)
ex.Yamaha XT
ex. Carina E 2,0 TD

ex. Toyota Avensis D4D 2,0 T22

Používateľov profilový obrázok
Gabriel Nagy
Vševed
Príspevky: 7554
Dátum registrácie: Streda, 8. Novembra 2006, 17:05
Bydlisko: Želovce

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Gabriel Nagy » Sobota, 27. Februára 2010, 23:08

umna funguje :-) ako ked ho otvoris, olej mutny jak hovado, no po 5tis km bol krasne cisty, vobec nebol cierny. krasa... a ano, menim po 5-7tis..
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 90
ex: Toyota Celica 2.0 Gti 92
ex: 6gen 3s-ge 3gen :-)
IS300 2JZ-GE dream car
swap to 1JZ-GTE? :-D

Používateľov profilový obrázok
Avensis
Toyota guru
Príspevky: 1160
Dátum registrácie: Utorok, 10. Marca 2009, 15:22
Bydlisko: RV
Kontaktovať používateľa:

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Avensis » Sobota, 27. Februára 2010, 23:29

A ešte cenová relácia a už ti dám pokoj :lol: Toho tvojho MOS2 ;-)
Lexus LS 430 President pack
ex.Lexus GS 300
ex.Celica GT 94 LSD SS II + chladič prevodovky
ex.Corolla GT-i AE92 89"

Yamaha WR
Yamaha XS veterán :-)
ex.Yamaha XT
ex. Carina E 2,0 TD

ex. Toyota Avensis D4D 2,0 T22

Používateľov profilový obrázok
stenky
Toyota guru
Príspevky: 1852
Dátum registrácie: Piatok, 13. Marca 2009, 16:08
Bydlisko: Bratislava -=}Petrzalka{=-

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa stenky » Nedeľa, 28. Februára 2010, 00:03

1l -> 6.66E
5l -> 28.92E

menil som v novembri takze som blociky este vyhrabal :D interval som si dal na 9.000
ako gabko pise, surovy je taky sivo mutny, potom taky priesvitno hnedy (tmavo karameloy.. a vraj chlapi rozlisuju len 8 farieb :D )
Obrázok

Používateľov profilový obrázok
AndyGTP
Vševed
Príspevky: 4415
Dátum registrácie: Pondelok, 18. Apríla 2005, 07:53
Bydlisko: Bratislava

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa AndyGTP » Nedeľa, 28. Februára 2010, 09:57

ten liqui moly stoji tolko co pises? ja mam "na sklade" 10W40 Valvoline a ten je lacnejsi o nieco. Cca 20 eur vysla akciova 5L bandaska, bezne tolko stoji 4L-ova.

JCE10L (2JZGE) // GSU35L (2GRFE) // EE111 (4EFE) // AE86L (4AGELK) // AE82L (4AGE) // AE92L (4AGE) // SXA11L (3SFE)

Používateľov profilový obrázok
Avensis
Toyota guru
Príspevky: 1160
Dátum registrácie: Utorok, 10. Marca 2009, 15:22
Bydlisko: RV
Kontaktovať používateľa:

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Avensis » Nedeľa, 28. Februára 2010, 09:58

Dík Stenky. Cecil sa môže tešiť na Liqiu 10W-40 MOS a prevodový GL+4 75W-90, alebo GL 5 75W-90 ;-)

Edit: Prevodový bude Valvoline Durablend GL 4 75W-90, nakoľko mi nenašlo na sk stránkach ten typ Liqui Moly ako v mazacom pláne, tak som to vzdal a prešiel som na Valvoline, obával som sa, že dám nesprávny a LSD to by som ozaj nechcel dávať opravovať :oops:
Motorový: Ešte sa uvidí aká bude dostupnosť ;-)
Naposledy upravil/-a Avensis v Utorok, 2. Marca 2010, 23:45, upravené celkom 1 krát.
Lexus LS 430 President pack
ex.Lexus GS 300
ex.Celica GT 94 LSD SS II + chladič prevodovky
ex.Corolla GT-i AE92 89"

Yamaha WR
Yamaha XS veterán :-)
ex.Yamaha XT
ex. Carina E 2,0 TD

ex. Toyota Avensis D4D 2,0 T22

Používateľov profilový obrázok
Legon
Toyota guru
Príspevky: 1417
Dátum registrácie: Nedeľa, 22. Júna 2008, 02:58
Bydlisko: Jarok
Kontaktovať používateľa:

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Legon » Nedeľa, 28. Februára 2010, 10:40

Tak banda ked o oleji chcem sa spytat

V celice ma motor nabehane cez 350 000 a papa olej a aj dym z vyfuku ma taky namodraly a aj to proste citit...
Davam tam 10W40 a chcem skusit 15W40 ci to aspon trosicka nepomoze.
Rozmyslal som nad Valvoline MaxLife 15W40 ten je urceny pre motori s vacsim poctom KM
ale ako som teraz cital ten Liqiu moly Mos2 ze ma v sebe aj nejake pevne castice, tak som rozmyslal ci by nebol lepsi ten ci by nejako nevedel "vyplnit netesnosti" netvrdim ze upchat ale proste ci by nedoslo k zlepseniu.

Celica papa toho oleja relativne dost a tak som zas ale nechcel velmi drahy olej co uz Liqiu Moly Mos2 celkom je, ale ak by mu to malo pomoct tak cert to vem...

Používateľov profilový obrázok
stenky
Toyota guru
Príspevky: 1852
Dátum registrácie: Piatok, 13. Marca 2009, 16:08
Bydlisko: Bratislava -=}Petrzalka{=-

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa stenky » Nedeľa, 28. Februára 2010, 10:43

andy: za tolko som to v novembri kupoval v ADIPe na Roznavskej. mne to prijde ako celkom ferovy deal :) bol k tomu aj sprej na okna aby sa nerosili. sice sa nerosili ale cez tie smuhy bol taky krasny slnecny odlesk ze ho asi vyhodim :D

legon: ten MoS2 by mal vyplnit drobne nerovnosti v stenach valcov a vytvorit tam klzny film. ci to dako pretesni creva neviem. tam ide hlavne o ten efekt klzneho filmu tak si myslim skor ze hustejsi pomoze
Obrázok

Používateľov profilový obrázok
Avensis
Toyota guru
Príspevky: 1160
Dátum registrácie: Utorok, 10. Marca 2009, 15:22
Bydlisko: RV
Kontaktovať používateľa:

Re: Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa Avensis » Nedeľa, 28. Februára 2010, 10:54

Legon: Ja by som na tvojom mieste, radšej dal motor do kupy, zbytočne vypáliš drahý olej, prekružkovať, možno aj prevložkovať, pozrieť stav gumičiek na driekoch ventilov možno aj vymeniť. Podobný stav som mal na XT-čku, sotva to jelo :razz: no po menšej GO už to bolo o inom.
Ako dočasné riešenie môžeš dať ten 15W, no ajtak to bude zbytočne vypálený olej ;-)
A záleží aj na tom do akej miery ten olej "tesní" určité medzery, podľa mňa pri tých km to už bude rozhodne viac ako je schopný ;-)
Lexus LS 430 President pack
ex.Lexus GS 300
ex.Celica GT 94 LSD SS II + chladič prevodovky
ex.Corolla GT-i AE92 89"

Yamaha WR
Yamaha XS veterán :-)
ex.Yamaha XT
ex. Carina E 2,0 TD

ex. Toyota Avensis D4D 2,0 T22

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 21 neregistrovaných